DTL: Vækstplan god for vognmændene
Der er tilfredshed med vækstplanen hos DTL. Totalvægt for 7-akslede vogntog øges, forsøget med modulvogntog kører videre, og vejnettet til modulvogntog udvides.
- Hos DTL hæfter vi os især ved forhøjelse af totalvægten for 7-akslede vogntog til 56 ton. Det betyder ikke alene, at en række vognmænds investeringer eller planer om investeringer omsider kan betale sig. Det giver også mindre trafik og et bedre kørsels- og CO2-regnskab, så det er vi bestemt tilfredse med. Nu venter vi så – lidt utålmodigt – på datoen for ikrafttrædelsen af den nye 56 ton vægtgrænse, siger DTLs administrerende direktør, Erik Østergaard.
Bedre vilkår for modulvogntog-Et andet centralt element er, at forsøgsordningen med modulvogntogskørsel forlænges. Det har DTL kæmpet hårdt for. Og også her gælder det, at det giver et bedre kørsels- og CO2-regnskab og bedre produktivitet, fortsætter Østergaard.
- Når vi så samtidig får udvidet vejnettet til kørsel med modulvogntog, så er vi kommet et vigtigt nyk videre i udviklingen af godstrafikken for fremtiden. Jeg synes bestemt, de danske vognmænd kan være tilfredse med de dele af vækstpakken, der direkte har betydning for vores erhverv, siger Erik Østergaard.
Den omdiskuterede brændeafgift er med forhandlingerne om vækstpakken ”Danmark helt ud af krisen” endegyldigt taget af bordet.
DTL forventer, at forlængelsen af forsøgsordningen med modulvogntog vil være frem til 2030, og at investeringerne i et udvidet vejnet vil ligge i omegnen af 75 mio. kr.
/mb