Terntank bestiller flere LNG-skibe
Det svenske rederi Terntank Rederi AS, der har sine skibe til at sejle under dansk flag, har udnyttet optioner på to LNG-drevne produkttankskibe, som blev bestilt på option i efteråret 2013.
Dermed har Terntank nu en samlet ordrebog på fire LNG-drevne produkttankskibe, der skal bygges på det kinesiske værft Avic Dingheng Shipbuilding Co. Ltd.
Ved at anvende LNG som brændstof opnås en betydelig miljøfordel fremfor at bruge marin gasolie med lavt svovlindhold, hvilket mange rederier ellers vælger at anvende, når de strengere krav til svovludledningen træder i kraft 1. januar. Med LNG reduceres SOx-udslippet med 90 procent, NOx-udslippet reduceres med 80 procent, og partikeludslippet reduceres med over 90 procent. Desuden vil nybygningerne udlede 35 til 40 procent mindre CO2, end et konventionelt tankskib gør i dag. Fartøjerne leveres med tre måneders interval fra foråret 2016 til begyndelsen af 2017.
Det svenske tankskibsrederi besluttede tilbage i 2009 at udflage sin flåde af skibe til dansk flag og har siden haft Skagen som sin hjemhavn, skriver Sjöfartstidningen.
/mb.