23948sdkhjf

Kom i gang med roadpricing

- Danmark er i en nicheposition i Europa, fordi vi i forvejen har en masse afgifter på biler. Vi har altså guleroden, der gør, at vi kan omlægge de afgifter til roadpricing. Det vil være langt sværere at fortælle for eksempel tyskerne, at de pludselig skal betale en afgift, når de hidtil har kørt gratis rundt i deres biler.

- Danmark er i en nicheposition i Europa, fordi vi i forvejen har en masse afgifter på biler. Vi har altså guleroden, der gør, at vi kan omlægge de afgifter til roadpricing. Det vil være langt sværere at fortælle for eksempel tyskerne, at de pludselig skal betale en afgift, når de hidtil har kørt gratis rundt i deres biler.



Sådan sagde direktøren for Institut for Transport på DTU, Niels Buus Kristensen, på en debat om roadpricing på Folkemødet på Bornholm lørdag, ifølge Ingeniøren.

Kommentaren faldt, efter at Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, havde forsøgt at forklare, hvorfor politikerne stadig venter med at indføre roadpricing, selvom alle partierne på tværs af Folketinget traf en principbeslutning om kørselsafgifter tilbage i 2009.

- Vi skynder os langsomt, sagde Kristian Pihl Lorentzen, som gerne medgiver, at roadpricing er et godt middel til at bekæmpe trængsel, men samtidig står fast på, at teknologien ikke er moden.

Niels Buus Kristensen ved udmærket, hvorfor politikerne ryster på hånden. Han henviser både til IC4-skandalen, som udspringer af en beslutning om at bestille skræddersyede tog, og til de mange kuldsejlede offentlige it-projekter. Men modsat Venstre-ordføreren erklærer institutdirektøren, at teknologien til roadpricing er klar.

-Stik tåen i vandet og lav det storskalaforsøg, som Trængselskommissionen foreslog. Vil man ikke gøre det i et hug, kan man tage problemet i to omgange og starte med at omlægge registreringsafgiften til en årlig afgift og gå videre derfra,sagde han.

/mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078