23948sdkhjf

Volvo præsenterer særpræget gearkasse

Volvo Trucks lancerer nu I-Shift Dual Clutch, som er den første gearkasse på markedet med dobbeltkobling til tunge, serieproducerede lastvogne.

Volvo Trucks lancerer nu I-Shift Dual Clutch, som er den første gearkasse på markedet med dobbeltkobling til tunge, serieproducerede lastvogne.



I-Shift Dual Clutch kan beskrives som to sammenkoblede gearkasser, der har to indgangsaksler og en dobbelt kobling, hvilket betyder, at to gear kan være valgt på samme tid. Når den ene gearkasse er aktiv, er det næste gear valgt på forhånd på den anden gearkasse.

Under gearskiftene udkobles den første gearkasse i det øjeblik, den anden kobles ind. Derfor foregår gearskiftene uden afbrydelse af kraftoverførslen. Og det betyder ifølge Volvo Trucks en forbedring i kørselskomfort og køreegenskaber.

- Jo tungere transporten er, og jo værre kørselsbetingelserne er, jo mere får man ud af I Shift Dual Clutch. Powershift-gearskiftene med brug af begge koblinger giver kørsel uden afbrydelser af kraftoverførslen, hvilket betyder, at det er lettere at følge med trafikken, især på vanskelige veje. Resultatet er mere afslappet og sikker kørsel, siger Astrid Drewsen, der er produktchef for drivliner hos Volvo Trucks.

Ifølge Volvo Trucks vil gearkassen også gøre en stor forskel ved transport af bevægeligt eller flydende gods, eksempelvis dyretransporter og tankvognskørsel, fordi lastbilen her vil bevæge sig mindre under gearskift.

I-Shift Dual Clutch bliver tilgængelig fra efteråret 2014 til Volvo FH med Euro-6 godkendte D13 motorer på 460, 500 og 540 hestekræfter. /anga

Foto: I-Shift Dual Clutch (Volvo Trucks)

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088