DTL: Ja til norsk forslag om vinterdæk
Statens Vegvesen i Norge sender lovforslag i høring, der – hvis det vedtages – påbyder godkendte vinterdæk på alle tunge (påhængs-)køretøjer og lastvogne, med en totalvægt over 3,5 ton, i den norske vinterperiode.
DTL melder i den forbindelse:
- Blandt danske vognmænd, der trafikerer Norge året rundt, hilses kravet om godkendte vinterdæk i de foreskrevne vinterperioder meget velkommen.
Ifølge DTL er argumenterne først og fremmest højere trafiksikkerhed til gavn for såvel personale, gods, materiel og øvrige trafikanter. Højere trafiksikkerhed kan dermed være med til sænke en eventuel skadesfrekvens, oplyser DTL’s pressechef Morten Lindbo.
Også døde hjulSom noget nyt omfatter det norske lovforslag også et påbud om, at de såkaldte ”døde” hjul, altså bogieaksler der kan løftes ved tomkørsel, skal forsynes med vinterdæk.
DTL-konsulent Finn Bjerremand peger også i DTL’s høringssvar på, at krav om godkendte vinterdæk gavner de vognmænd, der allerede nu udstyrer deres køretøjer med vinterdæk i den norske vinterperiode.
Disse vognmænd kan således, ifølge Finn Bjerremand, se frem til en mindre risiko for at blive generet af andre transportører, der vælger at se stort på vinterføret via manglende vinterdæk - og dermed forårsager stop for hele trafikken.
Dog er der, ifølge DTL, enkelte danske vognmænd, der er modstandere af, at løftbare bogieaksler også skal være udstyret med godkendte vinterdæk.
Argumentet for denne modstand skyldes det forhold, at bogieakslerne ved glat føre, vil søge at styre vognen ligeud, melder DTL.
DTL: Dog ikke døde hjulBrancheorganisationen støtter således ”det planlagte krav om godkendte vinterdæk, idet vi dog mener, at kravet af trafiksikkerhedsmæssige årsager ikke bør omfatte løftbare bogieaksler“.
DTL påpeger dog i høringssvaret til Statens Vegvesen, at indførelsen af godkendte vinterdæk til alle køretøjer, som trafikerer Norge i vintersæsonen, ikke er uden udfordringer.
Årsagen er, at det ikke for øjeblikket er muligt at få leveret dæk i de korrekte størrelser til alle specialkøretøjer.
DTL anmoder derfor de norske myndighederne om, at der kommer en lempelig overgangsordning for køretøjer, der bruger dækstørrelser som ikke umiddelbart kan indkøbes i vinterudgave.
/cw