23948sdkhjf

Bevæbnede vagter i handelsskibe er kommet for at blive

Somaliske pirater har ikke længere samme succes med at kapre handelsskibe ud for Afrikas Horn som for få år siden.

Somaliske pirater har ikke længere samme succes med at kapre handelsskibe ud for Afrikas Horn som for få år siden.



Årsagen er en kombination af tilstedeværelsen af internationale flådestyrker i farvandet og civile, bevæbnede vagter om bord i skibene. Det vurderer orlogskaptajn Johannes Riber Nordby fra Forsvarsakademiet ifølge Søfartens Ledere.

- Flådefartøjerne har en afskrækkende effekt, når de ligger ud for de steder, hvor man ved, at piraterne opererer fra, og afskærer dem i at stå til søs. Derudover leverer flådestyrkerne efterretninger om piraternes aktiviteter for et meget stort område - fra Den Arabiske Halvø og Seychellerne til Somalias kyst og helt ned til Madagaskar, siger han.

- Det er imidlertid et enormt stort område at dække, og derfor kan flådefartøjerne af naturlige årsager ikke være til stede overalt hele tiden. De civile vagtværn, derimod, kan være om bord på hvert eneste skib og forsvare det mod konkrete angreb fra piraterne.

Johannes Riber Nordby understreger, at der med flådestyrkerne og de civile vagter er tale om to systemer, der komplimenterer hinanden. Han har derfor svært ved at pege på, hvilket af dem, der har størst betydning i beskyttelsen af handelsskibene.

Orlogskaptajnen mener dog ikke, at der er nogen grund til at frygte en snarlig tilbagetrækning af flådefartøjerne i området.

- Søtransporten gennem området er af så stor strategisk betydning, ikke mindst for Danmark, at det ikke vil være nogen let beslutning at træffe.

Johannes Riber Nordby mener ikke, at piratproblemet løses endegyldigt, før Somalia bliver et velfungerende, stabilt land. Det er Somalia imidlertid langt fra i dag.

/mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.137