Femern-tunnel en sund investering
Scandlines har klaget til EU over finansieringsmodellen for Femern-projektet. Femern A/S er bekendt med sagen og uenig i Scandlines synspunkter.
Administrerende direktør i Femern A/S, Claus F. Baunkjær:
- Efter flere års grundigt forarbejde med Femern projektet er vi nu ved at være ved vejs ende med planlægningen, projekteringen og igangsætningen af de store udbud. Som statsejet selskab er vores rolle og opgave klart defineret i lovgivningen og i de forskellige retningslinjer for vores arbejde. Det er Folketinget, der har besluttet, at vi skal planlægge og projektere den faste Femern Bælt-forbindelse, og det er Folketinget, der skal behandle og vedtage en kommende anlægslov.
- Tidsplanen er på rette spor, og vi forventer at kunne sætte gang i tunnelbyggeriet efter sommeren 2015. Vi har gennemført meget omfattende tekniske og miljømæssige undersøgelser, og vi har heldigvis rige erfaringer fra Øresund og Storebælt, som vi står på skuldrene af. Det gælder både i forhold til den tekniske udformning, miljøvirkningerne og finansieringsmodellen.
De to store trafikanlæg på Storebælt og Øresund har vist, at statsgarantimodellen er robust. Byggelån optaget med statsgaranti sikrer lavest mulige rente, og efterfølgende betales lånene tilbage med brugerafgifter, når forbindelsen tages i brug.
Claus F. Baunkjær tilføjer:
- Femern projektet er baseret på en sund økonomi, og vi er trygge ved de antagelser, der er lagt til grund i de finansielle analyser. Vi er naturligvis opmærksomme på, at der kan være usikkerheder forbundet med langtidsprognoser. Netop derfor har vi samlet set anvendt forsigtige forudsætninger i forhold til renten, mulighederne for EU-støtte, den langsigtede trafikudvikling og de øvrige parametre, som til sammen bestemmer den økonomiske lønsomhed. Med brugerbetaling kan projektet betales tilbage inden for en 40 årig periode. Det er et økonomisk sundt projekt, som skal holde i mere end 100 år, og en god investering for samfundet.
/mb