Svovlkrav: Løsning er international
Danmarks Rederiforening er stærkt bekymret over udsigten til mangelfuld håndhævelse af de kommende svovlkrav, specielt fra andre lande, mener vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.
- Kun når vi føler det strengt nødvendigt, hæver vi stemmen i Danmarks Rederiforening og taler med store bogstaver. Men når både dansk konkurrenceevne og luften i kystnære områder sættes på højkant, som det har været og fortsat er tilfældet med de kommende svovlkrav, er vi tvunget til at reagere højlydt, siger Jan Fritz Hansen.
- Fra 1. januar 2015 skal skibe, der sejler i Nord- og Østersøen samt Den Engelske Kanal, nedsætte mængden af svovl i udledningen med 90 procent. Formålet er at begrænse mængden af svovl i luften, vi indånder. Vi bakker op om lovgivningen, selv om den pålægger danske rederier en ekstraregning i milliard-klassen til enten dyrere brændstof eller til røgrensningsanlæg.
-Problemet er dog ikke så meget regningen, men håndhævelsen af reglerne. For hvis risikoen for at blive snuppet, mens man sejler derudaf på traditionelt, svovlholdigt brændstof er minimal, og en evt. straf ikke står mål med den sum, man har sparet på blot en enkelt tur, så vil en del tage chancen. Ellers måske ligefrem træffe en ”rationel” afgørelse på direktionsgangen.
- De danske myndigheder er kommet pænt ud af starthullerne. Senest har Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen fremlagt en handlingsplan. Man skal dog være varsom med at fokusere den danske indsats for ensidigt på danske forhold. Det afgørende er internationalt samarbejde, så de kommende krav også bliver håndhævet i vores nabolande, som foreløbig tager det hele meget afslappet.
-Uanset hvad har vi brug for en EU-indsats, og her kan vi fra dansk side bestemt spille en afgørende rolle ved at lægge et tungt pres, understreger Jan Fritz Hansen.
/mb