SAS vil ikke af med billige chauffører
Så længe underleverandører ikke bryder loven, vil SAS fortsætte samarbejdet trods østeuropæere bag rattet.
Skal en dansker sidde bag rattet i en lastbil fuld af SAS Cargos fragt, skal politikerne på banen, for konkurrencen i branchen er hård, og det betyder at de billigere, østeuropæiske chauffører får tjansen.
-Vi har en konkurrencesituation, hvor vores konkurrenter, der også flyver fra København, benytter sig af internationale transportfirmaer. Det gør vi også, så vi kan konkurrere på lige vilkår, siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, til Ritzau.
-Vi ville gerne levere en forretning, som betaler høje lønninger, sikrer danske arbejdspladser, og at alt er godt, men når vilkårene er, som de er, er vi nødt til at spille efter reglerne, ellers kan vi ikke drive dansk luftfart.
Det er transportfirmaet Kim Johansen, der er SAS' underleverandør, som lader udlændinge sætte nøglen i lastbilernes tænding frem for danske chauffører. Og så længe firmaet holder sig på den rigtige side af loven, vil SAS fortsætte samarbejdet.
Finansminister Bjarne Corydon (S) krævede i går en redegørelse fra SAS i sagen.
/mb