23948sdkhjf

Iveco Stralis: Nye naturgasdrevne Euro 6’ere på vejen

De første eksemplarer af Stralis Natural Power Euro 6, Ivecos nye serie af tunge og naturgasdrevne køretøjer, er allerede leveret til kunder på det europæiske marked.

De første eksemplarer af Stralis Natural Power Euro 6, Ivecos nye serie af tunge og naturgasdrevne køretøjer, er allerede leveret til kunder på det europæiske marked.



Den miljøvenlige udfordring har altid ligget Iveco meget på sinde, især i forbindelse med distributions-

kørsel, vejtransport over kort og mellemlang distance og kommunale opgaver, såsom afhentning og transport af affald.

Iveco tilbyder således et komplet modelprogram - med den alternative brændstofteknologi – bestående af lette, mellemtunge og tunge lastbiler samt busser. Til dato er der blevet solgt over 12.000 af disse køretøjer - heraf 2.000 alene i 2013.

Det omfattende produktudbud inden for den nye Stralis Natural Power Euro 6, der fås som 2- og 3-akslede chassiser og 2-akslede sættevognstrækkere, imødekommer en stor del af Iveco-kundernes behov.

Køretøjerne produceres på Ivecos fabrik i Madrid og samles på de samme produktionslinjer som dieselversionerne. Bilerne er udstyret med Cursor 8 Natural Power motor på 270 til 330 hk. Motoren er kombineret med en mekanisk 16-trins ZF-gearkasse eller en Allison-automatgearkasse med hydraulisk momentomformer.

400 til 1300 liter i tankene

CNG-versionerne har en samlet tankkapacitet på mellem 400 og 1300 liter, med et layout som kan tilpasses kundens individuelle behov.

Til transportopgaver over længere afstande fås Stralis Natural Power også i en LNG- version med en rækkevidde på over 750 km.

Sættevognstrækker 440S33T/P LNG i standard-konfigurationen er udstyret med fire CNG-tanke på 70 liter og en kryogen LNG-tank på 525 liter.

Naturgassen lagres i flydende form ved en temperatur på - 130 °C og et tryk på 9 bar og konverteres til luftformig tilstand, inden den sprøjtes ind i motoren.

Fastholder strategi

Iveco er den eneste europæiske producent, der har fastholdt sin strategi med videreudvikling af CNG-teknologien ved overgangen fra Euro 5 til Euro 6.

Naturgasmotorerne fra FPT Industrial er kendetegnet ved støkiometrisk forbrænding, dvs. ved et kemisk korrigeret forhold mellem luft og brændstof: tilførsel af 100 procent naturgas og Otto-cyklus med tændrør, som antænder luft/brændstof-blandingen, der indsprøjtes via en rail med to indsprøjtningsdyser pr. cylinder.

Udstødningsgassen behandles af en almindelig passiv 3-vejs katalysator, som ikke kræver brug af tilsætningsstoffer.

Fordelene ved brug af denne type køretøjer er talrige, både hvad angår den miljømæssige bæredygtighed og rentabiliteten for kunden. Hvad emissionerne angår, er naturgasmotorerne faktisk meget mere miljøvenlige end de tilsvarende Euro 6 dieselmotorer.

Klart renere

Naturgas er et klart renere brændstof, da emissionerne er reduceret til et minimum: partikler med -95% i forhold til dieselmotorerne og NOx med -35 procent.

Desuden er det muligt med disse køretøjer at reducere CO2-emissionerne fra køretøjet fra 10 til 100 procent, hvis der anvendes biometan. Endelig er det, med en støjreduktion på gennemsnitlig 5 decibel i forhold til dieselversionerne, det ideelle køretøj til renovationskørsel og distribution i nattetimerne.

Hvad kosteffektiviteten angår, udgør den samlede besparelse af de totale ejeromkostninger (TCO) op til 10 procent.

Lavere priser på naturgas i forhold til diesel giver en reduktion på op til hele 40 procent af udgifterne til brændstof, som er den største post i regnskabet over de totale ejeromkostninger. Ovennævnte afhænger af det enkelte lands afgiftspolitik.

/cw
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078