23948sdkhjf

Danske Havne: Europa-valget lover ikke godt for transport

Havnenes organisation opfordrer til, at nationalt snæversyn og frygt ikke drukner europæisk integration af gods- og persontransport.

Havnenes organisation opfordrer til, at nationalt snæversyn og frygt ikke drukner europæisk integration af gods- og persontransport.



Tom Elmer Christensen (foto), chef for sekretariatet hos Danske Havne, leverer følgende kommentar i Danske Havnes seneste nyhedsbrev:

- Det ligger Danske Havne fjernt at anbefale, hvem danskerne skal stemme på ved det kommende Europa-Parlaments valg den 25. maj. Alligevel er der grund til en opfordring:

Lad ikke nationale snæversyn og frygt drukne den europæiske integration af gods- og persontransport mellem landene.

- Meget tyder på, at de fleste danske medlemmer af det kommende Parlament vil bruge deres kræfter på at forsvare nationale interesser på bekostning af integration og bedre international udvikling. De vil søge indflydelse i kontrolorganer og arbejde på at afsløre fejl og mangler. Vagthundene vil blive mange.

Men hvem skal så arbejde for mere integration i transportsektoren i hele EU-området?

Fælles regler

Tom Elmer Christensen fortsætter:

- For havne, den maritime service industri og skibsfart vil fælles regler for skibssejlads i alle EU-farvande skabe udvikling og arbejdspladser.

Integrationen handler også om fælles regler mod nationale tilskud, f.eks. til engelske og tyske vindmøllehavne. Det handler om mere effektiv og billigere veterinær kontrol af importerede fødevarer til EU-området. Det handler om en langsigtet fiskeripolitik, der giver fiskeindustrien og de, der producerer udstyr til fiskeindustrien, muligheder for langsigtede investeringer. Det handler om støtteprogrammer, der udvikler fælles infrastruktur i hele EU-området. Særlig handler det om at skabe fælles europæiske regler og søge fælles internationale regler for miljø, maritim sikkerhed og arbejdsmiljø.

- Det savner Danske Havne at høre kandidaterne tale for. I stedet høres i valgkampen en masse argumenter for, at Danmark skal beskytte sig mod farlig indblanding udefra.

Danske Havne erkender, at havne og transport er en lille del af hele EU-politikken. Men vi er en lakmusprøve på, hvor klar Danmark er til at udfordre de internationale muligheder og perspektiver.

/cw
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062