23948sdkhjf

Erhvervspolitiske sejre

Generalforsamling: DTL-direktør fokuserede på brancheorganisationens arbejde med at påvirke embedsmænd og politikere, når vognmændenes rammevilkår er under pres.

Generalforsamling:

DTL-direktør fokuserede på brancheorganisationens arbejde med at påvirke embedsmænd og politikere, når vognmændenes rammevilkår er under pres.

Vognmandsorganisationen DTL mødes i dag til generalforsamling i Kolding, hvor organisationens gamle navn ”Danske Vognmænd” nu igen fremhæves sammen med DTL. Måske et signal om organisationen søger tilbage til rødderne, samtidig med DTL aktivt søger at udvikle såvel medlemsservice og opruste det erhvervspolitiske arbejde.

Erik Østergaard, DTL’s adm. direktør, startede sin beretning med at afvise kritikken af brancheorganisationens fokus på cabotageområdet.

Her er DTL blevet kritiseret for at forsøge at bremse en uundgåelig udvikling, skade dansk konkurrenceevne og nationalistisk navlebeskuelse fra interesser, der fokuserer på cabotagekørslens positive sider.

Noget sludder

Erik Østergaard afviste kritikken som sludder:

- Det er vores arbejde at påvirke udviklingen, at dreje udviklingen og skabe en bedre udvikling. Det gør DTL til gavn for danske vognmænd.

Han påpegede, at der er en stigende skepsis mod cabotage-kørslen i praktisk taget alle de ”gamle” EU lande. Her nævnte han et indlæg fra den hollandske socialminister Frans Asscher i Finansial Times, hvor han opfordrer til at øge indsatsen mod ”ræset mod bunden i udligningen af lønforskelle i EU”.

- Er det nationalistisk og EU-kritisk fordi man synes det er hul i hovedet, at vi sener gode danske virksomheder og gode danske arbejdspladser ud i mørket, mens underbetalte østchauffører overtager transportmarkedet i Danmark, spurgte Erik Østergaard.

Han fremhævede her, at EU-Kommissionen selv har fastslået at den danske transportsektor er en af de bedste i Europa og spurgte, hvorfor danske vognmænd og chauffører skal erstattes af konkurrenter med langt lavere standarder – ifølge Kommissionens egne opgørelser.

- Nok er det EU-kritisk. Men kun fordi EU-Kommissionen fuldstændigt har tabt sutten og ikke længere har nogen reel føling med de problemer som vognmandserhvervet oplever, sagde Erik Østergaard.

Ikke af sig selv

DTL’s adm. direktør fastslog, at DTL – sammen med søsterorganisationerne i Sverige og Norge via NLA-samarbejdet – vil fortsætte kampen i cabotagespørgsmålet.

- Vi er lykkedes med at få cabotage-debatten løftet fra at være et mærkeligt ord, som ingen danskere kendte, derind, hvor det nu står helt centralt i diskussionen om kampen mod social dumping.

Erik Østergaard fremhævede her det seneste stik, som DTL tog hjem i cabotage-slagsmålet. Det skete da brancheorganisationen tirsdag aften var vært for en højt profileret politisk debat, hvor TV2 News satte fokus på cabotage-kørslen i næsten en time i den bedste sendetid.

- Det kan vi sgu ikke tillade os at være utilfredse med, for det er faktisk ret godt gået, sagde Erik Østergaard.

DTL har ikke kun haft held med at påvirke den offentlige mening. Organisationen har også kunnet notere en række erhvervspolitiske sejre, hvor DTL har formået at sætte væsentlige fingeraftryk på love og regler til gavn for vognmændenes interesser.

Herunder at forhøjelsen af tolerancetærsklen ved overlæst blev hævet fra de foreslåede tre procent til seks procent, øget akseltryk og totalvægte, opgivelsen af brændeafgiften, det obligatoriske orienteringsstop ved højresving, ny kørselsafgift, m. fl.

- Disse ting sker ikke af sig selv. Når Politiken i går skrev ”det er ikke hverdagskost, at vognmandsbranchen kører ind i den bedste sendetid midt i en valgkamp” ja – så sker det ikke af sig selv. Og jeg kunne blive ved, sagde en selvsikker Erik Østergaard.

/smir
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079