23948sdkhjf

Rederier: Vækstpakke 2014 er ikke nok

Danmark risikerer af gå glip af vækst og udvikling, hvis ikke offshore-/energi-sektoren omfattes af den øvrige skibsfarts rammebetingelser.

Danmark risikerer af gå glip af vækst og udvikling, hvis ikke offshore-/energi-sektoren omfattes af den øvrige skibsfarts rammebetingelser.



Regeringens Vækstpakke 2014, som blev offentliggjort i går, er et lille skridt i den rigtige retning for søfarten, men ikke nok til at sikre, at den maritime vækst indenfor offshore-/energisektoren vil finde sted herhjemme.

Vækst kan glippe

Dermed risikerer Danmark at gå glip af vækst, udvikling og nye arbejdspladser, som ellers kunne gavne hele den danske økonomi, hedder der i en kommentar fra Danmarks Rederiforening.

Blandt de 89 tiltag i vækstpakken er der lagt op til en mindre justering af tonnageskatteordningen så en række specialskibe også omfattes. Målet er at fastholde og udvikle Det Blå Danmark ved at skabe gode og fremtidssikrede rammevilkår for de danske maritime aktiviteter relateret til offshore/energi. Men hvis regeringen vil forløse det store vækstpotentiale, der lige nu findes indenfor offshore/energisektoren, skal der mere til, lyder det fra Danmarks Rederiforening.

Bakker op

-Vi støtter selvsagt regeringens mål om at skabe vækst og beskæftigelse inden for de nye vækstområder i Det Blå Danmark. Ændringen af tonnageskatten er fornuftig, men hvis vækst i dansk flåde og beskæftigelse skal sikres på områderne relateret til offshore energi, skal der betydeligt mere til. Det indgår i regeringens vækstplan for Det Blå Danmark, og tiden er inde til at komme helt i mål, siger adm. direktør i Rederiforeningen Anne H. Steffensen:

-Tonnageskatteændringen kan medvirke til at fastholde beskæftigelse på rederikontorerne, men hvis der for alvor skal ske et løft i brugen af dansk flag, danske søfolk og udvidelse af rederikontorerne, er det helt afgørende, at boreskibe og -rigge også får mulighed for at operere på samme vilkår som den øvrige skibsfart i Danmark og internationalt. Samtidig skal de ansatte om bord på specialskibe ligestilles med øvrige danske søfolk og være en del af sømandsbeskatningsordningen,” understreger Anne H. Steffensen.

Hun peger på, at der i offshore-/energi-sektoren er en tilsvarende global konkurrencesituation som for den øvrige danske skibsfart. Her er det særligt Danmarks nabolande og Singapore, der er langt fremme i konkurrencen.

Samme vilkår ønskes

-Det er afgørende for de danske rederier at få samme globale vilkår som vores konkurrenter, fordi skibene opererer på internationalt liberaliserede markeder med fuld mobilitet. På kort sigt kan dette sikre de nødvendige kompetencer, flere hundrede højtspecialiserede stillinger i Danmark og beskæftigelse af adskillige hundrede faglærte søfolk på de danske skibe, understreger Anne H. Steffensen, og tilføjer, at det er ærgerligt, hvis vi forærer væksten på dette danske kernekompetenceområde til vores nabolande og Singapore, når nu vi har danske virksomheder i topklasse, som er klar til at tage kampen op.

mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063