Lovforslag om lodsliberalisering er i strid med international traktat
Lovforslaget om liberalisering af lodsmarkedet i Danmark, som netop nu behandles i Folketinget, strider måske på flere punkter mod den såkaldte Øresundstraktat, skriver Søfartens Ledere.
Den 157 år gamle "Traktat ang. Afløsningen af Sund- og Belttolden" blev indgået i 1857 i forbindelse med ophævelsen af Øresundstolden, hvor en lang række søfartsnationer og nuværende samhandelspartnere betalte Danmark en klækkelig erstatning som kompensation.
Med indgåelsen af traktaten og modtagelsen af erstatningen, påtog Danmark sig samtidig en række forpligtelser. Én af dem er, at Danmarks skal sikre, at ingen udenlandske skibe betaler mere for at tage lods ved gennemsejling af dansk farvand end danske skibe.
mb Lodstakster skal være ens for alleAf den stadigt gældende traktat frem går det således, at"at Lodspengene skulle være moderate, at een og samme Taxt skal gjælde for danske og fremmede Skibe, og bemeldte Afgift overhovedet kun vil kunne affordres de Skibe, der frivillig have betjent sig af Lodser".
Hele idéen med regeringens foreslåede konkurrenceudsættelse af lodsmarkedet er imidlertid at skabe billigere, men på samme tid også differentierede, lodstakster.
For at det statsejede lodseri DanPilot skal kunne opretholde forsyningspligten i samtlige danske farvande, skal et såkaldt forsyningspligtsbidrag, indeholdt i samtlige lodstakster, dække DanPilots omkostninger ved at opretholde forsyningspligten.
Dermed pålægges udenlandske skibe reelt en afgift, hvilket er i strid med Danmarks internationale forpligtelser. De lande Danmark har forpligtet sig over for er bl.a. USA, Norge, Sverige, Tyskland, Holland, Storbritannien, Rusland, Frankrig og mange andre lande, hvis skibe besejler de danske stræder.
mb