Femern 2: Venter mange høringsvar
Én ting er helt sikker: Efter god tysk tradition kommer der masser af høringssvar. Flere tusinde, forudser Claus F. Baunkjær, adm. direktør i Femern A/S, ved starten af den et år lange høringsperiode, der kan komme til at besværliggøre og forsinke Femerntunnel-projektet.
At høringen vil føre til forsinkelser, tror Claus Baunkjær dog ikke på. For grundlæggende gælder de samme samme miljøkrav i Tyskland og Danmark, baseret på en række EU-direktiver. Ligesom en flagermus-koloni kan indstille et tysk motorvejsbyggeri, kan truede mus eller frøer stoppe et dansk. Den virkelig store forskel ligger i proceduren, fastslår han.
En forskel, der afspejler sig i det faktum, at miljøkonsekvenserne af det selvsamme projekt kan holde sig inden for 2.000 sider i en dansk VVM-redegørelse, mens den tyske fylder 11.000 sider. Redegørelsen indeholder både miljøundersøgelser på land og i selve Femernbælt af flora og fauna, som f.eks. havpattedyr, fugle og flagermus samt geotekniske undersøgelser og sejladsundersøgelser.
Anderledes tysk tradition-Til vores danske VVM kom der 42 høringssvar, og ved en parallel tysk høring kom der 9.000 høringssvar fra NGO’er og almindelige borgere. Pointen er, at det i Tyskland er almindeligt, at der kommer mange høringssvar. Vi har hele tiden vidst, at der ved tyske infrastrukturprojekter er en tradition for at kæmpe med høringssvar.
-Det er vi også forberedt på her. I fire år har vi arbejdet intenst med vores ansøgning og har trukket på alle de tyske juridiske og miljøeksperter, som vi kunne, samt vores egne eksperter fra Storebælts- og Øresundsprojekter. Desuden har vi haft et fortrinligt samarbejde med delstatsregeringen i Slesvig-Holsten, siger Claus F. Baunkjær til Ingeniøren.
Og for at være på forkant med kritikernes argumenter i miljøredegørelsen har projektorganisationen holdt en række åbne dialogmøder med tyske borgere og NGO’er:
-Naturligvis er der bekymringer for nye store projekter. Vi så den samme bekymring i sin tid på Storebælt og på Øresund. Men da det kom til stykket, var danskerne trygge ved, at det kunne lade sig gøre. Nu skal vi så forklare tyskerne, at vi kan gøre det på en ordentlig måde.
mb