23948sdkhjf

Dødsulykker sker på landet med høj fart

Vejdirektoratets nye statistik for dødsulykker bekræfter tendensen om, at farten dræber, og at det er på landevejene, vi kører for stærkt.

Vejdirektoratets nye statistik for dødsulykker bekræfter tendensen om, at farten dræber, og at det er på landevejene, vi kører for stærkt.



Det er især på landevejene, at døden hjemsøger de danske trafikanter - og særligt dem, der kører for stærkt.

Det kan man se i Vejdirektoratets Årsrapport om dødsulykker 2012, som nu bliver offentliggjort. Her viser tallene, at langt de fleste dødsulykker i 2012 skete på landet og med høj hastighed.

Næsten halvdelen af førerne i alle dødsulykker kørte over hastighedsgrænsen, og især førerne af motorcykler og varebiler havde en tung speederfod: tre ud af fire kørte for hurtigt.

Rapporten viser også, at en tredjedel af dødsulykkerne i 2012 kunne have været undgået, hvis trafikanterne havde overholdt hastighedsgrænsen eller kørt med en hastighed, der var afpasset forholdene.

Transportminister Magnus Heunicke (S), foto, siger i forbindelse med årsrapporten:

- Vejdirektoratets dødsulykkesstatistik er en påmindelse til trafikanterne om nødvendigheden af at overholde hastighedsgrænsen og køre efter forholdene. Selv en ganske beskeden overskridelse af fartgrænserne kan have voldsomme konsekvenser, hvis man bliver involveret i et uheld.

Cyklister: Manglende opmærksomhed koster

Hvad angår cyklister, er manglende eller utilstrækkelig opmærksomhed den store dræber. I perioden 2010-2012 havde manglende opmærksomhed afgørende betydning for, at ulykken skete i fire ud af fem ulykker med dræbte cyklister.

Det kan man læse i et særligt afsnit om dødsulykker med cyklister, der i dødsulykkestatistikken er udvalgt som fokusområde, fordi Færdselssikkerhedskommissionen har gjort ulykker med cyklister til et fokuspunkt i sin nye handlingsplan.

Den hyppigste ulykkessituation med dræbte cyklister var ulykker, hvor cyklisterne blev overset og påkørt bagfra af en modpart, f.eks. på grund af blænding, eller fordi cyklisten ikke havde lys på cyklen.

Næst hyppigst var højresvingsulykker, og den tredje hyppigste ulykkessituation var venstresvingsulykker, hvor det var cyklisterne, der overså en bagvedkørende modpart og svingede ud foran dem uden at orientere sig bagud.

Dødsulykker med unge bilister

Et andet fokusområde i Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan er ulykker med unge bilister.

Det er derfor valgt at analysere dødsulykker med unge bilister, op til og med de 24-årige, for perioden 2010-2012. Over disse tre år har unge været involveret i 121 dødsulykker og 49 af disse unge blev dræbt.

Godt en tredjedel af ulykkerne var eneulykker. Det er vurderet, at stort set alle eneulykkerne kunne være undgået, hvis de unge bilister ikke havde kørt for hurtigt, ikke havde kørt risikobetonet og/eller ikke havde været påvirkede af spiritus, narkotika og/eller medicin.

Det er karakteristisk, at de unge oftere kørte galt i glat/vådt føre end andre aldersgrupper. Dette kan bl.a. kan hænge sammen med, at de unge har mindre kørselserfaring samt, at de kørte for hurtigt og derfor ikke kunne nå at reagere på glat/vådt føre.

Færre spiritusulykker

Andelen af dødsulykker hvor føreren var påvirket af alkohol / narkotika eller medicin er faldet i 2012 sammenlignet med de to foregående år.

I 2012 var det kun en ud af fem førere, som var påvirkede, hvor det i årene før var en ud af fire.

Med 167 dræbte personer i trafikken i 2012 var det dog det laveste antal, siden man begyndte at registrere trafikulykker i 1930.

Minister: gode tendenser

Magnus Heunicke tilføjer:

- Rapporten viser nogle gode tendenser, og jeg glæder mig over, at antallet af dræbte i trafikken er så lavt. Det betyder ikke, at vi kan hvile på laurbærrene, og 2013 har da også vist, hvor vigtigt, det er, at vi fortsat prioriterer arbejdet med trafiksikkerhed.

Årsrapporten er udarbejdet som en del af projektet "Udvidet dødsulykkesstatistik", der er et treårigt projekt finansieret via Pulje til bedre trafiksikkerhed.

Data er indsamlet i et bredt samarbejde mellem vejmyndigheder og politiet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078