Femern: Sænketunnel sikker på alle områder
Selv om en tysk miljøvurdering fastslår, at en boretunnel under Femern Bælt går mindst ud over dyr og planter på havbunden, holder selskabet bag Femernforbindelsen fast i en billigere løsning med en sænketunnel.
Efter mere end fire års detaljerede undersøgelser er Femern A/S mere end nogensinde overbevist om, at sænketunnelen er den bedste tekniske løsning – i forhold til teknologi, byggemetode, sikkerhed, miljø og økonomi.
- Vi er fuldkomne overbeviste om, at sænketunnelen er sikker at bygge. Samtidig viser vores projektdesign og vores omfattende erfaring fra Øresundstunnelen, at en sænketunnel under Femern Bælt kan bygges, så den er sikker for både kommende brugere og miljøet. Vores miljøundersøgelser viser, at hverken sænketunnelen eller den borede tunnel vil medføre skadelige virkninger på miljøet. Miljøkonsekvenserne af sænketunnelen på det marine miljø er begrænset til anlægsfasen. Efter byggeriet er afsluttet, vil det marine miljø ikke længere være påvirket og vil komme sig over de midlertidige virkninger. Gennem hensigtsmæssige byggemetoder vil vi kontrollere omfanget af spildt sediment i tid og rum, så vi dermed kan sikre, at virkningerne på miljøet ikke vil overstige de niveauer, som er beskrevet i VVM-redegørelsen, siger Steen Lykke, teknisk direktør i Femern A/S.
Han fortsætter:
- Byggemetoderne for sænketunnelen baseres på velkendt og afprøvet teknologi. Risiciene for den borede tunnel er højere og har potentielt større konsekvenser. Samtidig er det langt vanskeligere at forudse risici for den borede tunnel end for sænketunnelen. De geologiske betingelser i Femern Bælt gør boring og stabilisering af en boret tunnel så meget mere kompliceret, at byggeriet vil være på grænsen af, hvad der er teknisk muligt og derfor på kanten af, hvad vi mener, kan bygges på en sikker måde.