Kattegatruten indstiller driften
Kattegatruten stopper sejladsen mellem Kalundborg og Aarhus.
Det tyske færgerederi Förde Reederei & Seeturistiks forsøg på at vinde fodfæste på færgetrafikken mellem Jylland og Sjælland er nu definitivt grundstødt.
Rederiets danske datterselskab Kattegatruten har netop meddelt, at fragtfærgeruten mellem Aarhus og Kalundborg indstiller driften 12. oktober. Årsagen til lukningen af ruten er angiveligt, at kerneforretningsområderne lastbil- og trailertransport, samt førerløse biler i månedsvis har været for nedadgående – en udvikling, som ifølge rederiet skyldes en meget hård priskonkurrence.
Kattegatrutens forsøg på at finde nye kunder og forøge antallet af overførte enheder har ikke været tilstrækkeligt til at vende den negative udvikling.
ØstchaufførerKattegatruten oplyser om de bagvedliggende grunde til fragtfærgerutens forli, at store forskelle i lønninger, sociale omkostninger og arbejdstid for danske søfolk og østeuropæiske lastbilchauffører, sammen med cabotage reglerne og den generelle økonomiske situation i Danmark med til at gøre det umuligt for Kattegatruten at konkurrere på priser.
- Det er umuligt at konkurrere med østeuropæiske priser. Danske vognmandsvirksomheder bruger i stadig større grad sydøsteuropæiske vogmandsfirmaer som underleverandører. Dette betyder meget lavere lønomkostninger og derfor bliver kørsel over Storebæltsbroen mere attraktivt end Kalundborg-Århus ruten for disse firmaer, udtaler operations manager Birte Dettmers fra Kattegatruten.
- Vi er meget kede af at vi er nødt til at nedlægge ruten fra den 12. Oktober, men realistisk set er der ikke længere et behov for ruten, erkender Birte Dettmers.
SvovlkravDe nye krav til svovlindholdet i skibenes brændstof, der træder i kraft til januar 2015, har også trukket sorte stormskyer op i horisonten for rutens fremtid. Kattegatruten vil herefter blive tvunget til at benytte dyrere brændstof eller ombygge skibets maskineri.
Kattegatruten røbede allerede i foråret 2012, at rutens fremtid var usikker på grund af konkurrencen fra Storebæltsforbindelsen kombineret med de lavtlønnede østeuropæiske chauffører.
- Derfor ser vi os ikke i stand til at kunne drive rederiet økonomisk fornuftigt i fremtiden. Alle fagforeninger var villige til at forhandle under hensyntagen til den aktuelle situation, mens alle forsøg på at komme i dialog med Transportministeriet er mislykkedes. Vi har siden foråret 2012 forsøgt at udtrykke vores bekymring og komme med forslag, men har fire gange siden oplevet, at møder med Transportministeriet blive udskudt, senest mødet som var planlagt til i dag den 12. september. Dette får os til at konkludere, at der ikke i ministeriet er en klar interesse i at sikre en fremtid for ruten, siger Dettmers.
DK-protektionismeOplevelsen af uinteresserede danske myndigheder blev allerede grundlagt, da Kattegatruten i 2012 forsøgte at starte en hurtigfærgerute mellem Aarhus og Kalundborg. Katamaranfærgen Dolphin Jet var ombygget til danske forhold og klar til drift med besætning, da miljøkrav forhindrede udstedelsen af de nødvendige driftskrav, selv om rederiet CatLink i sin tid sejlede med tilsvarende katamaranfærger på samme rute.
Heller ikke Kattegatrutens forsøg på at sejle på Odden Færgehavn i stedet Kalundborg lykkedes og rederiet måtte derfor opgive en hurtigrute, der ville konkurrere med Mols-Linien.
- Kattegatruten investerede sidste år 50 millioner danske kroner i en udvidelse af øst-vesttrafikken over Kattegat. Desværre havde den danske regering ingen interesse i at røre ved Mols-Liniens monopol. Vi fik ikke lov til at benytte den offentlige havn på Sjællands Odde, fordi det ikke var muligt at to forskellige selskaber kunne drive færgefart i denne havn. Denne beslutning blev truffet af sikkerhedsmæssige årsager. Den plads vi efterspurgte i Odden havn er nu blevet tildelt Mols-Linien med deres nye store hurtigfærge (12 måneder senere). Så protektionisme har ødelagt konkurrencemulighederne. Dolphin Jet sejler nu i Spanien, udtaler Birte Dettmers med slet skjult harme.
Færgen Kattegat vil nu i blive opgraderet til sejlads i internationalt farvand og forventes indsat i trafik mellem Spanien og Marokko, hvor Förde Reederei & Seeturistik i forvejen driver en færgerute.