23948sdkhjf

Natdistribution er ikke uproblematisk

Støj er en af de centrale udfordringer

Støj er en af de centrale udfordringer



Da Teknologisk Institut i går afholdt konferencen Innovativ Distribution i Odense, blev det absolut synligt at det ikke blot er gjort med at ændre tidspunkterne for transporterne.

Der stilles nemlig nye krav til såvel materiel og ikke mindst personale.

En af indlægsholderne, projektleder Jeppe Werner Jensen, fra M. Larsen Vognmandsfirma A/S i Brøndby, pointerede i sit indlæg, at det absolut ikke bare handler om at få nyt støjdæmpet materiel, men i endnu højere grad også handler om adfærd hos medarbejderne.

M. Larsen Vognmandsfirma A/S udfører bl.a. kontraktkørsel for Københavns Kommune, hvor man som en del af DYT-projektet (Distribution i Ydertimerne) har søgt dispensation til at køre mellem 18 og 22.

I den oprindelige kontrakt foregår al aflæsning uden for København mellem 7 og 18, og alle transporter går via de store trafikknudepunkter, så firmaet så en mulighed i at kunne optimere såvel driften som arbejdsmiljøet, ved at gå over til nattransport.

Mulighederne i projektet omfatter både besparelser på CO2 udledningen, reduceret tidsforbrug og ikke mindst et reduceret brændstofforbrug samt bedre udnyttelse af driftsmateriellet.

Firmaet har blandt andet investeret i en ny container, der trækkes op med krog og som er udstyret med gummihjul, hvorved støjen kan reduceres betydeligt. Det dog bare ikke der den største støjreduktion opnås.

- Støjproblematikken var central, og det er ikke nok med støjdæmpning, med f.eks. gummihjul o.s.v., hvis chaufføren bare giver fuld gas, når containeren skal trækkes op på vognen, sagde Jeppe Werner Jensen.

Man har også målt på støjen, både ved anvendelsen af almindelig gammeldags containere med stålruller og nye støjsvage containere med bl.a. gummiruller. Men uanset hvilken type container der anvendes, bliver det hele ødelagt, hvis lastvognsmotoren blot får fuld gas, når containeren skal trækkes op.

- Støjsvagt materiel er en mulighed – men ikke løsningen for den type kørsel vi hos M. Larsen løser i dette tilfælde, sagde Jeppe Werner Jensen.

M. Larsen Vognmandsfirma A/S, råder over 250 lastvogne, der er fordelt i 6 afdelinger ud i landet og har i alt 550 medarbejdere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063