Varedistribution sander til
COWI skønner, at lastvogne i 2010 tilbragte mere end 10.000 timer i kø på hovedstadens trængselsplagede veje.
Regningen lød anslået på 1,5 milliarder kroner og den bliver ikke mindre i de kommende år, med tiltagende trafik i og omkring de store byer. Ud over den almindelige trafikvækst på vejene vil befolkningstilvæksten i de store byer forstærke udviklingen.
Varedistributionen, der allerede i dag er voldsomt udfordret af trængslen, vil blive endnu vanskeligere i fremtiden, hvis ikke varedistributørerne i fremtiden får lov til at arbejde i storbyerne om aften, og nattetimerne.
Det skriver ing.dk.
Her udgør miljølovgivningen i almindelighed, samt kommunale støj-påbud og lokalplaner en alvorlig forhindring.
- Det er ikke voldsomt populært at køre om natten, så vi har forsøgt at lægge transporten i ydertimerne – i de tidlige morgentimer lige før kl. 7 og om aftenen, hvor folk ikke er så følsomme over for støj, siger Finn Zoëga, der er sektionsleder på Teknologisk Institut, der er en af parterne i projektet Distribution i Ydertimerne (DYT), hvor man tester natkørsel i fire storbyer.
De foreløbige erfaringer viser, at tidsforbruget kan reduceres med op til 25 procent. I praksis betyder det, at den enkelte lastvogn/chauffør i betydeligt omfang kan nå flere opgaver på ”en nat”. Det vil medføre, at der skal køre færre lastbiler ind og ud af storbyerne, hvilket vil gavne miljøet.
- man sparer også lidt på kilometerne, fordi man undgår at køre omveje, siger forklarer Finn Zoëga til ing.dk.