Dårligere veje trækker Danmarks konkurrenceevne ned
World Economic Forum har udgivet sin årlige rapport om konkurrenceevnen verden rundt.
Danmarks konkurrenceevne falder igen, og vejene er en del af problemet. Vi skal være meget mere ambitiøse med vores veje, mener Dansk Vejforening.
Danmark lå i top 10 i den årlige måling af konkurrenceevnen for bare få år siden. Nu er vi dumpet ned på 15. pladsen.
Rapporten fra World Economic Forum (WEF) dokumenterer, at kvaliteten af Danmarks veje vurderes lavere og lavere. Fra 6. bedst for bare 3 år siden, er vi nu nede på en 22. plads. Det skyldes ikke, at andre lande har overhalet os, men at de danske veje vurderes lavere.
-Der er desværre tale om en langsigtet trend i vurderingen fra de eksperter, som står bag den danske del af rapporten, og det bliver man nødt til at tage alvorligt, siger Thomas B. Olsen, formand for Dansk Vejforening.
Detaljerne bag den dårligere score for vejene fremgår ikke af den offentliggjorte rapport, men det er velkendt, at utilstrækkelig vejvedligeholdelse er et problem. Især i kommunerne, der er bagud med vejvedligeholdelse for skønsmæssigt 20 mia. kroner. En anden forklaring er, at der ikke bliver bygget nye veje i et omfang, der svarer til udviklingen i erhvervslivets og samfundets transportbehov.
I WEFs score for, hvor godt et land klarer de såkaldt ”basale” krav til at konkurrere, vægter WEF vejene med 25%. Vejene har derfor en meget væsentlig betydning for dansk økonomi.
Dansk Vejforening har siden 2009 efterlyst en politisk, langsigtet masterplan for det overordnede vejnet, og er selv kommet med et forslag.
-Vi er i Danmark holdt op med at lægge langsigtede planer for vores trafik. Vi bygger fra sag til sag uden at have en plan for, hvad det hele skal ende med. Det er for uambitiøst og understøtter ikke det behov for produktivitetsudvikling og konkurrencekraft som Danmark har så højt på agendaen. Den nye WEF rapport dokumenterer desværre dette igen, mener Thomas B. Olsen.