Jysk opbygger sender blokvogn til Norge
Kraftigt bygget fireakslet maskintrailer med udtræk til Thomas Maskin As i Vinterbro, Norge.
KLC A/S i Kolding står bag den nye levering, der er 13,6 meter lang med et udtræk på 2,10 meter.
Blokvognen er bygget med et maksimalt kongebolttryk på 22 tons, en firlingebogie med fire 11 tons BPW aksler med tromlebremser med en indbyrdes akselafstand på 1,81 meter.
Forreste aksel er udstyret med bogielift, mens bagerste aksel er udstyret med Tridec el-hydraulisk styring.
Imellem akslerne er der en seng med tilhørende løs afdækning, så det også kan fungere som plan bund. Plankegulvet har ståldørk over hjulene og kraftige 10 tons surringer i kantrammen, der er nedfældet. Ligeledes er der monteret surringer udvendig i kantrammen.
Blokvognen kan også anvendes til transport af containere og langgods, hvortil der er en containerbuk for understøttelse af gods i samme højde.
Kæpstokkehuller med en diamater på 63 mm i bunden samt tilhørende galvaniserede kæpstokke sikrer godset.
I bagenden er der hydrauliske dobbelte ramper, som kan betjenes med fjernbetjening, og et selvstændigt powerpack leverer energien.
Hjulene har størrelsen 235/70 x 17.5” med MS-mærkede dæk.
På reposen er der i begge sider monteret eloxerede ladsider med Kinnegrip stolper, og indvendig på forgavlen er reservehjulet hængt op.
Ligeledes er der et magasindepot på repos, og over bagerste aksel er der monteret en el-hydraulisk forbredning, der kan køre ud til 3 meter og betjenes sammen med de dobbelte ramper via fjernbetjening. Desuden er der på blokvognen løse forbredninger, hvor der kan anvendes gulvplanker op til tre meter i bredden.
Alt lys er lavet i LED, og der er monteret en værktøjskasse i rustfri stål samt et tværgående magasinskab i fuld bredde med døre i begge sider.
Alle elkabler er samlet i en boks i bagenden, hvorfra alle kabler er trukket ud til de enkelte lamper, så unødvendige samlinger undgås.
Chassis er sandblæst og zinkprimet før lakering af hensyn til det specielle norske klima.
Den nye blokvogn er solgt af Hans Jørgen Jensen, KLC A/S.