Brofag til ny Odense-bro lander i weekenden
Lindø Industripark og Blue Water Shipping flytter brofagene til Odins Bro.
Når brofagene til Odins Bro over Odense Kanal ankommer med skib fra Kina til Odense Havne-terminal ved Lindø denne weekend, er det Lindø Industriparks fire store KAMAG- transportvogne, der skal stå̊ for den videre transport i samarbejde med shippingfirmaet Blue Water Shipping.
De to brofag, der hver vejer 2000 tons, skal transporteres fra skib til transportvognene på kajen og derefter sejles med en flydepram ovenpå̊ transportvognene til Odense Kanal, hvor brofagene lanceres til brostedet.
Dette sker i to omgange, da der kun kan transporteres et brofag ad gangen. Brofagene er 25 meter brede og 100 meter lange, og hvert fag har en 20 meter høj pylon.
- Dette projekt viser, hvor unikt Lindø Industriparks transportmateriel er. Det har krævet ny- tænkning og store investeringer at få de fire individuelle transportenheder til at operere som en enhed og flytte de godt 2000 tons, udtaler divisionsdirektør Michael Nymark Hansen, Lindø Industripark A/S.
De fire KAMAG-transportvogne har den sidste måned gennemgået en større overhaling, så̊ de er helt klar til den store transportopgave af brofagene og efterårets store transporter af vind- møllekomponenter i Lindø Industripark.
Blue Water Shippings erfarne projektspecialister har, i tæt samarbejde med hovedentreprenøren MT Højgaard, udarbejdet konceptet for denne krævende logistikopgave, og shippingfirmaet står selv bag den fysiske håndtering af brofagene fra dæk på̊ oceanskibet, via specialopbygget rampe på Odense Havneterminal, og videre med flydepram frem til brostedet.
- Kombinationen af det særlige udstyr på Lindø og Blue Waters kompetencer omkring logistikken er afgørende faktorer for udførelsen af opgaven. Vi er stolte over at kunne bidrage til færdiggørelsen af denne imponerende kanalbro og det for Odense meget vigtige bygningsværk, siger Kim Thygesen, Blue Water Shipping.