Gearvælger pensioneres i Volvos tungeste landevejsvogne
Efter knap 12 års aktivitet kører Volvos berømte I-Shift gearvælger nu på pension i landevejsvognene.
Fra 2001 og årene derefter var det den gammeldags gearstang, der blev faset ud til fordel for I-Shift gearvælgeren, placeret på højre side af førersædet i Volvos FH og FM serier.
Faktisk kører 87 pct. af alle tunge Volvo lastvogne i Europa i dag med I-Shift transmission, udtryk for det automatiske gearskiftes kæmpesucces.
Med overgangen til den nye FM-generation, der går i produktion om få dage, forsvinder gearvælgeren på siden af førersædet nu til fordel for fire vippekontakter i instrumentbrættet. De nye kontakter er placeret tæt ved den nye håndbremse, der også blot er en lille kontakt.
Den samme løsning bliver indfaset i den nye FH-serie i begyndelsen af det nye år, mens I-Shift gearvælgeren dog fortsætter i den nye generation af Volvos nye entreprenørlastvogn FMX.
På billedet ses håndbremsekontakten helt til venstre, mens de fire vippekontakter længst til højre i nederste række anvendes til betjening af transmissionen.