Volvo Trucks topchef hænger i en tynd tråd
Volvo-direktør springer ud som stuntmand i ny reklamefilm for Volvo Trucks nye FMX-entreprenørlastvogn.
Volvo Trucks opnåede en enorm viral succes, da den svenske lastvognsproducent lagde en video på Youtube med en stuntkvinde, der går på line mellem to lastvognstog på vej direkte mod hver sin bjergtunnel. Nu forsøger Volvo Trucks at gentage succesen og denne gang er det selskabets egen topchef, Claes Nilsson, der agerer stuntmand på en Volvos nye anlægslastvogn, der hænger mere end 20 meter oppe i luften.
- Ja, jeg må jo nok indrømme, at jeg havde sommerfugle i maven, og jeg spekulerede mere end én gang over, hvad jeg dog havde indladt mig på. Jeg er ikke bjergbestiger, og jeg bryder mig ikke om højder, men jeg havde lovet at udføre stuntet, så jeg kunne jo ikke så godt bakke ud, siger Claes Nilsson.
Han skulle tilbringe næsten to timer med at stå på fronten af en Volvo FMX-anlægslastvogn, der var blevet hejst mere end 20 meter op over vandet i Göteborgs havn.
- Det skulle selvfølgelig tages om en masse gange, og det tager tid at filme. Det var ret koldt – omkring otte grader over frysepunktet – og der blæste en vind på ti sekundmeter, så efter en tid blev mine hænder meget kolde. Men det hele gik rigtig fint. Sikkerheden var i top hele vejen, så jeg var ikke på noget tidspunkt rigtig bange,“ fortsætter Claes Nilsson.
- Ideen med filmen, som hedder »The Hook«, er, at vi ville vise, at lastvognens forreste bugseringskrog er dimensioneret til at holde til langt større belastninger, end hvad den normalt bliver udsat for. Formålet er at fokusere på vores anlægslastvognes styrke og kvalitet, og det kan man ikke gøre ret meget tydeligere end ved at hejse den 15 tons tunge lastvogn op i luften i dens egen bugseringskrog, forklarer Claes Nilsson.
Filmen blev optaget fra en helikopter. Alt var på forhånd forberedt til mindste detalje.
- Det svære var at optage hele filmen i ét take fra en helikopter. Jeg er virkelig imponeret over Claes Nilsson. Han holdt hovedet koldt og bevarede fokus i to timer, mens han hang 20 meter oppe i luften. Jeg har selv prøvet det, men kun i et kvarter. Det var ret skræmmende, skal jeg hilse og sige, siger instruktøren Filip Nilsson fra Folke Film.
Det er som nævnt ikke første gang, Volvo Trucks har filmet spektakulære tests med deres lastvogne. Filmen »The Ballerina Stunt« blev en verdensomspændende viral succes, da den dukkede op på internettet i august i fjor. Næsten 7 millioner mennesker har set filmen på YouTube, hvor Faith Dickey balancerer på en line mellem to lastvogne i fuld fart.
Formålet med filmen var at vise den forbedrede stabilitet og de forbedrede køreegenskaber i Volvos nye langturslastvogn.
- Siden da har vi introduceret yderligere fire lastvognsmodeller. Planen er at udsætte dem for en række forskellige tests i de kommende måneder for at demonstrere de forbedrede egenskaber for hver enkelt model. Og det er ikke metervaretests, vi udfører – jeg kan forsikre jer for, at ingen i lastvognsbranchen nogensinde har gjort noget i den retning tidligere, konkluderer Claes Nilsson.
Se »The Hook«: http://youtu.be/Jf_wKkV5dwQ
Se, hvordan »The Hook« blev optaget: http://www.youtube.com/watch?v=6tPMvYw9yEY