23948sdkhjf

ITD: SKAT lapper hovsa-lov

Et intenst pres fra transportbranchen med ITD i spidsen fører nu til, at SKAT er klar til at droppe beskatning af arbejdsudleje i forbindelse med international lastbiltransport.

Et intenst pres fra transportbranchen med ITD i spidsen fører nu til, at SKAT er klar til at droppe beskatning af arbejdsudleje i forbindelse med international lastbiltransport.



SKAT er nu parat til at præcisere, at international lastbiltransport ikke er omfattet af de stærkt omdiskuterede regler for beskatning af arbejdsudleje. Det fremgår af et såkaldt ’styresignal’, som SKAT netop har sendt i høring hos transportens organisationer.

Siden reglerne blev revideret i september sidste år, har der været tvivl om, hvorvidt internationale lastbiler var omfattet. Tvivlen blev til højlydt desperation og fortvivlelse i den danske transportbranche, da SKAT 21. maj rundsendte et informationsbrev til en række virksomheder og brancheorganisationer, hvoraf det fremgik, at transportvirksomhederne faktisk var fuldt omfattet.

-Dette brev har ikke givet et fuldt billede af arbejdsudlejereglerne, og brevet har givet anledning til en del tvivl navnlig indenfor transporterhvervet. SKAT vil derfor med dette styresignal præcisere reglerne om arbejdsudleje i forhold til de særlige forhold, der gør sig gældende i denne branche, skriver SKAT i sit oplæg til ’styresignal’, udsendt 2. september.

Udenlandske undervognmænd undtaget

SKAT fastslår, at reglerne som udgangspunkt hverken omfatter danske speditionsvirksomheder eller vognmænd, der benytter sig af udenlandske vognmænd. Undtagelserne gælder uanset typen af den transport, som den udenlandske undervognmand udfører.

Cabotagekørsel og kombineret transport med udenlandske undervognmænd er således også undtaget reglerne om skat af arbejdsudleje efter SKAT’s opfattelse.

- Det ser ud til, at fornuften har sejret, og det er vi rigtigt glade for. Det er tydeligt, at reglerne fra politisk side ikke har været tiltænkt internationale transportvirksomheder. Vi har siden maj måned talt om en ’hovsa-lov’, for det ville ganske enkelt have været en utilsigtet katastrofe og et bureaukratisk helvede for en række gode danske vognmænd og speditører, hvis SKAT havde fastholdt at anvende reglerne på disse virksomheder, siger Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i ITD.

Ultra-mobile arbejdstagere

ITD gik fuldt ind i sagen, straks da SKAT havde udsendt informationsbrevet i maj måned. Mange mandetimer er brugt på at forklare politikere, myndigheder og organisationsfolk det uhensigtsmæssige i at opkræve arbejdsudleje af internationale chauffører. Det er en tilfreds branchedirektør, der nu kan konstatere, at anstrengelserne efter alt at dømme har båret frugt.

- Internationale lastbilchauffører er ultra-mobile arbejdstagere, som ofte kører igennem adskillige lande i løbet af bare en enkelt dag. Det giver selvsagt koks og besvær, hvis vi skulle beskatte disse chauffører efter samme principper som jordbærplukkere eller håndværkere, der opholder sig i landet i ugevis, siger Jacob Chr. Nielsen og understreger:

- Vi har naturligvis intet som helst imod, at udenlandske chauffører og undervognmænd bliver beskattet. Men af praktiske grunde bør det ske i et enkelt land, og ikke i hvert eneste land, den internationale lastbil kører igennem.

Arbejdsudlejeskatten gælder stadig for danske vognmænd, der reelt har en udenlandsk lastbil og chauffør til rådighed, og chaufføren arbejder for virksomheden på samme måde som virksomhedens øvrige chauffører og vogne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11