23948sdkhjf

Trafikminister vil se på chauffør-direktiv

Trafikstyrelsen har på Transportministerens opfordring indkaldt vejtransportens danske organisationer til at drøfte mulighederne for, at Danmark kan arbejde offensivt i EU for et såkaldt ’chaufførdirektiv’.

Trafikstyrelsen har på Transportministerens opfordring indkaldt vejtransportens danske organisationer til at drøfte mulighederne for, at Danmark kan arbejde offensivt i EU for et såkaldt ’chaufførdirektiv’.



Målet er at sikre internationale lastbilchauffører ordentlige vilkår og acceptabelt arbejdsmiljø, uanset hvor i Europa de kører.

Ideen er undfanget af ITD.

Baggrunden er, at europæiske lastbiler siden 1993 frit har kunnet foretage transporter på tværs af EU-landene. Det har resulteret i en stigende trafik med udenlandske lastbiler i Danmark og i de øvrige EU lande.

Tilfælde af kritisable chaufførforhold har ind imellem skabt debat i både Danmark og i udlandet. Men da chaufførerne ofte opholder sig i flere forskellige lande i løbet af en enkelt arbejdsdag, og lastbiltrafikken i øvrigt er underlagt EU-regler, er det vanskeligt at adressere problemer omkring chaufførernes forhold inden for rammerne af national lovgivning.

- Vi kan ikke forhindre trafikken med udenlandske lastbiler i Danmark eller i andre lande. Men vi kan heller ikke leve med, at alle chauffører ikke er sikret ordentligt arbejdsmiljø i det daglige. Derfor er det glædeligt, at transportministeren nu demonstrerer vilje til at gå i offensiven for at få en fælles europæisk bundgrænse for chaufførernes forhold og arbejdsmiljø, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.

Dansk model er udgangspunktet

Trafikstyrelsen har indkaldt ITD og otte andre transportorganisationer til at drøfte deres ideer og synspunkter om det såkaldte ’chaufførdirektiv’ i løbet af de næste to måneder. I invitationen lægger styrelsen vægt på, at en dansk indsats ifølge ministeren skal kunne gennemføres inden for rammerne af den danske arbejdsmarkedsmodel.

- Det er klart, at en fælles europæisk indsats for chaufførerne på ingen måde skal erstatte nationale overenskomster eller arbejdsmarkedsforhold. Det handler om at få etableret en fælles regulering af arbejdsmiljøet og få skabt klarhed og enkelhed omkring chaufførernes rettigheder, for eksempel når det gælder udstationering og social sikring, siger Jacob Chr. Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078