23948sdkhjf

Global shippingkrise presser danske rederier

Ifølge dagbladet Berlingske betyder de fortsat lave fragtrater i søfarten, at flere af Danmarks største rederier nu fortsætter driften på bankernes nåde.

Ifølge dagbladet Berlingske betyder de fortsat lave fragtrater i søfarten, at flere af Danmarks største rederier nu fortsætter driften på bankernes nåde.



Den flere år lange krise i den globale søfart – der ikke ser ud til at gå over foreløbigt - har eroderet finanserne i en række danske rederier i en sådan grad, at deres fremtid er usikker.

Krisen er så alvorlig, at Danmarks position som en af verdens største søfartsnationer kan være truet.

Dermed kan regeringens forventninger til ”Det blå Danmark” – der er udpeget som en af rigets vigtigste vækstmotorer – være alt for optimistiske.

- Det, som foregår i shippingmarkederne i øjeblikket, er absolut alvorligt, siger adm. direktør Jan Kastrup-Nielsen, fra rederiet Lauritzen, der er et af de kriseramte rederier, til Berlingske.

Svigtende volumener

Praktisk taget alle segmenter i den globale søfart er ramt af svag – eller ligefrem negativ –vækst i godsmængderne siden 2009. Krisen forværres af, at rederierne inden krisen havde bestilt ny tonnage i forventning om fortsat høje vækstrater. Tilgangen af ny tonnage er samtidig kun i ringe grad modsvaret af ophugning af ældre tonnage.

Det udgør tilsammen en giftig cocktail, der har ført til helt uholdbare fragtrater. Resultatet er gigantiske tab i den globale søfart. Selv om danske rederier normalt anses for nogen af verdens mest effektive – blandt andet fordi den danske handelsflåde er relativt ung – så er tab i milliardklassen snarere reglen end undtagelsen også herhjemme.

Rederiet Torm måtte sidste år kaste håndklædet i ringen, da bankerne overtog kontrollen. Flere andre danske rederier kæmper med at overholde deres finansielle forpligtelser. Selv en gigant som A.P. Møller-Mærsk har måttet frasælge dele af Maersk Tankers, for at slanke operationen.

Vækstplan truet

Søsterselskabet Maersk Tankers og rederiet D/S Norden er ifølge Berlingske de eneste større danske eneste rederier, der samlet set har formået at tjene penge siden finanskrisen satte ind. Scenariet udgør en alvorlig trussel mod regeringens vækstplan, der netop udpeger Det blå Danmark som en vigtig vækstmotor.

Hvis et eller flere af Danmarks store rederier går konkurs, vil det sætte sig markante spor i dansk nationaløkonomi. Det kan både betyde markant tilbagegang i dansk eksport, tabt valutaindtjening og faldende dansk produktion.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062