23948sdkhjf

Sverige indfører lovkrav om vinterdæk på lastbiler

Hos vore svenske naboer har regeringen vedtaget, at tunge køretøjer fremover skal have vinterdæk på de trækkende hjul i perioden 1. december til 31. marts. Det skriver Dækbranchens Fællesråd.

Hos vore svenske naboer har regeringen vedtaget, at tunge køretøjer fremover skal have vinterdæk på de trækkende hjul i perioden 1. december til 31. marts. Det skriver Dækbranchens Fællesråd.



Kravet gælder i vintervejr, hvilket vil sige ved frost, sne, is eller lignende på vejbanen.

Om vinteren opleves ulykker med lange stop i trafikken til følge, og derfor skærpes kravene nu.

- Med beslutningen vil vi tilføje endnu en brik til sikrere veje og et bedre trafikflow, både for virksomheder og privatpersoner. Ændringen gælder for alle tunge køretøjer, uanset nationalitet, og vil derfor bidrage til både sikkerhed og konkurrenceneutralitet, siger minister for infrastruktur Catharina Elmsäter-Sword.

Sammen med det nye krav om vinterdæk gælder stadig kravet om mindst 5 mm mønsterdybde på alle dæk på det trækkende køretøj.

Loven træder i kraft den 1. januar 2013 og gælder for lastbiler, busser m.v. med en totalvægt over 3.500 kg.

Heldigvis har langt de fleste vognmænd, som bevæger sig over landegrænserne, set lyset for længe siden, og deres biler er udstyret med de nødvendige dæk.

Men det står da i skærende kontrast, når den danske lovgivning kun foreskriver 1,0 mm mønsterdybde på lastbiler, der bevæger sig på de danske veje.

For snart to år siden var der en høring omhandlende mere mønsterdybde på lastbildæk, og lovkrav om brug af vinterdæk på personbiler i Danmark – på samme måde som landene der omslutter os. Danmark står stadig tilbage som de eneste, der skøjter rundt uden krav om ordentlig mønsterdybde og vinterdæk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063