ProAce afløser HiAce
Toyota har købt afløseren til den legendariske HiAce i Frankrig – ProAce er baseret på Citroën Jumpy/Peugeot Partner.
Toyota har nu løftet sløret for navnet på den varebil, som erstatter håndværkerfavoritten HiAce i Danmark til næste år. Toyota ProAce er navnet på varebilen, som både bliver rummeligere, bedre udstyret og mere brændstoføkonomisk end sin forgænger.
ProAce kan også fås i to forskellige længder og i to forskellige højder, hvilket altså giver rig mulighed for at tilpasse varebilen efter egne behov. Varerumsvolumen går helt op til 7 kubikmeter.
Der er adgang til det rummelige varerum på flere måder. Først og fremmest kan man vælge mellem en eller to glidedøre på siden og mellem en tophængslet bagdør eller dobbelte splitbagdøre med 270 graders åbne-mulighed. Lasteevnen er hele 1.200 kg, mens ProAce trækker op til 2.000 kg.
Men fleksibilitet og rummelighed er ikke de eneste fortrin ved Toyotas kommende varebil. Komforten i førerkabinen byder på et markant løft i forhold til forgængeren. Sæderne kan højdejusteres, udsynet gennem den store forrude er glimrende og det højerere udstyrsniveau bidrager til indtrykket af en moderne afløser for HiAce.
Bedre sikkerhedToyota ProAce byder bl.a. på elruder, fjernbetjent centrallås og justerbart rat samt mulighed for tilvalg af ekstraudstyr som fx aircondition, radio med Bluetooth® til håndfri betjening af mobiltelefon, fartpilot og elsidespejle med varme.
ABS-bremser, VSC antiudskridningssystem og kørelys er standard i ProAce, mens VSC+ kan vælges til, hvis man ønsker endnu bedre vejgreb og endnu højere sikkerhed under de mest udfordrende køre- og vejrforhold som kraftig regn, isdækkede veje og snevejr.
Tre forskellige dieselmotorerToyota introducerer ProAce med tre forskellige dieselmotorer. Den mindste er en 1.6 liters dieselmotor med 90 hestekræfter, et drejningsmoment på 180 Nm og fem manuelle gear. Derudover kan ProAce fås med to forskellige 2.0 liters dieselmotorer begge med 6 manuelle gear – den ene med 128 hestekræfter og et drejningsmoment på 320 Nm og den anden med 163 hestekræfter og et drejningsmoment på 340 Nm.
Alle motorer rummer en såkaldt volt styrings funktion, der hjælper med at kontrollere generatorens opladning af batteriet, hvilket reducerer motorbelastningen og dermed også forbedrer brændstoføkonomien.
Med en 80 liter stor brændstoftank kan Toyota ProAce med en 2.0 liters dieselmotor køre helt op til 1.250 km, inden det er nødvendigt at tanke igen.
Den nye Toyota ProAce bliver introduceret i Danmark til sommer 2013. Priserne på Toyotas kommende varebil er endnu ikke klar.