DI Transport: Revider synsreglerne
Nye regler indskrænker fleksibiliteten og øger omkostningerne for branchen.
I sommer blev reglerne for syn af lastbiler ændret. Før var det muligt at foretaget synet op til seks måneder før den lovpligtige synsdato uden at det havde nogen betydning for synsdatoen. Dette blev ændret med Trafikstyrelsens seneste bekendtgørelse. De nye regler giver kun mulighed for at foretage syn otte uger før den lovpligtige synsdato, når transportvirksomheden modtager indkaldelsen til syn
Alternativt kan virksomheden foretage et frivilligt syn, men så ændres den fremtidige synsdato til datoen for det frivillige syn. Men det indskrænker fleksibiliteten og øger omkostningerne for vognmandsbranchen, mener DI Transport.
- Den seneste opstramning giver meget lille vindue til at få foretaget syn. For branchen bliver det sværere at planlægge og dermed øger det omkostningerne. Et frivilligt syn er ikke løsningen, da det flytter synsdatoen, hvilket øger antallet af syn i lastbilens levetid, og dermed omkostningerne for branchen, siger chefkonsulent i DI Transport, Rune Noack.
De fleste virksomheder indkøber eller leaser lastbiler og trailere i grupper. Det betyder, at der kan være rigtig mange enheder, der har samme synsdato. Derfor kan det være svært at nå alle de lovpligtige syn inden for de otte uger. Endvidere kan det være rigtigt mange enheder, som man skal tage ud af produktion samtidigt, hvilket er yderst uhensigtsmæssigt.
DI Transport har derfor rejst sagen over for Trafikstyrelsen i arbejdsgruppen om regelforenkling.
- Vi har et godt samarbejde med styrelsen om at lave regelforenkling for branchen, og her har man desværre kommet til at gå i den forkerte retning og øget de administrative byrder. Derfor vil vi have reglen ændret tilbage, siger Rune Noack.
Nye EU-regler på vejI EU’s pakke om syn på køretøjer lægger Kommissionen op til, at det skal være muligt at syne ”i en periode fra begyndelse af den måned der går forud for månedsdatoen der går forud for månedsdatoen og indtil udgangen af den anden måned efter denne dato, uden at datoen for den næste tekniske kontrol berøres”. (art. 5, stk.3).
Det vil sige, der reelt er tre måneders fleksibilitet til at få foretaget et syn. Da der er tale om et forslag til forordning vil det, når forslaget er vedtaget, have direkte retsvirkning i Danmark.
- Der går lidt tid endnu inden de nye EU-regler er vedtaget og trådt i kraft. Indtil da mener vi det er afgørende at øge fleksibiliteten i den danske synsbekendtgørelse af hensyn til de omkostninger og administrative byrder man påfører erhvervet, siger Rune Noack.