Udvidelses af overhalingsforbud stadig på trafiktavlen
Den nye transportminister fastholder forgængerens planer om at udvide overhalingsforbud for lastbiler.
Den nytiltrådte transportminister Henrik Dam Kristensen vil fra december gennemføre den tidligere transportministers forslag om fire udvidede forbudszoner for lastbiloverhalinger på motorvejsnettet. Det kom frem på et møde mellem myndighederne og transportområdets organisationer i dag.
Det oplyser International Transport Danmark (ITD).
Det var transportminister Hans Chr. Schmidt, der fremsatte forslag om at udvide forbud mod lastbiloverhalinger, der allerede gælder på en strækning i Østjylland. Et omstridt forbud, som Hans Chr. Schmidt selv gennemtrumfede, selv om embedsmænd, transportbranchen m.fl. tvivlede på den forventede positive effekt.
TidsbegrænsingDen nye transportminister, Henrik Dam Kristensen, har dog lyttet til opfordringer fra transportbranchen, herunder ITD og DI Transport, om at indskrænke forbuddene til perioderne kl. 06-09 og 15-18 på hverdage. Tidsbegrænsningen skal også gælde for den strækning på motorvejen mellem Vejle og Skanderborg, hvor det nuværende forsøg med forbud mod lastbiloverhalinger gælder mellem kl. 05 og kl. 18.
Ministerens beslutning kom frem, da der i dag blev afholdt møde i følgegruppen for forsøget med overhalingsfor-bud på den østjyske motorvej. ITD er repræsenteret i følgegruppen sammen med en række øvrige transport- og trafikorganisationer, herunder bl.a. FDM, DI, DTL, politiet og 3F.
Ingen begejstringBeslutningen om at udvide forbudszonerne vakte ikke umiddelbar begejstring i følgegruppen, da de efterhånden omfattende trafikanalyser fra det østjyske forsøg ikke har påvist, at overhalingsforbuddet for lastbilerne har nogen gavnlig effekt på trafikafviklingen. En enig følgegruppe indstillede de-for til, at de udvidede overhalingsforbud genovervejes en ekstra gang.
- Overhalingsforbuddene bygger mere på følelser end fakta. Og følelser er naturligvis heller ikke uvæsentlige, når vi sidder bag rattet, men når nu det aktuelle forsøg i Østjylland viser, at forbuddet ikke gavner trafikken, er det uforståeligt, at man vælger at plastre resten af motorvejsnettet til med forbud i stedet for at tænke i nye retninger for at skabe positive følelser bag små og store rat, siger Mogens Therkelsen.
Selvom analyserne viser, at forbuddene ikke gavner trafikken, viser meningsmålinger alligevel, at forbuddene er populære blandt medtrafikanterne, og det tager branchen meget alvorligt.
- Fra branchens side har vi gjort en aktiv indsats for at informere både danske og udenlandske chauffører på de danske motorveje om det ansvar, de har for at tage hensyn til medtrafikanterne, når de overhaler. Men der er altid nogle få, som ikke forstår budskabet, og det er dem, vi kan takke for, at diskussionerne om overhalingsforbud bliver ved med at dukke op, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen.
Mere fleksibilitetPå trods af, at ITD ikke er tilhænger af nye og lange forbudszoner, er man fra brancheorganisationens side tilhænger af at fortsætte med forsøg og eksperimenter, som skal øge det gensidige hensyn i trafikken og mindske irritationen mellem trafikanterne på motorvejene.
- Vi skal i gang med at eksperimentere med dynamisk trafikregulering. Trafiktavler, som automatisk kan aktivere et overhalingsforbud, når trafikken er tæt, og slutte det igen, når der er mindre tæt trafik, er fx en oplagt vej frem. Tyskland har allerede vist vejen med sådanne enkle og effektive løsninger, siger Mogens Therkelsen.
ITD peger endvidere på, at tidbegrænsning til myldretiden bør indføres på alle de korte stræk, hvor der i forvejen eksisterer overhalingsforbud på motorvejsnettet mellem kl. 6 og 18.
- Omfattende overhalingsforbud, som rammer alle lastbiler hele tiden, er ikke bare unødvendigt og uretfærdigt – det er også stærkt uopfindsomt i forhold til de tekniske muligheder, vi har til rådighed i dag, siger Mogens Therkelsen.