EU-udvalg skeptisk over for transporthvidbog
Stærk skepsis over for EU-Kommissionens ambitiøse klimamålsætning og krav om fastholdelse af cabotage-barrierer.
EU's Økonomiske og Sociale Udvalg – det såkaldte ØSU – vedtog under sit plenarmøde den 27. oktober sin holdning til den hvidbog om den kommende transportpolitik i fællesskabet, som Kommissionen barslede med for syv måneder siden.
Transportkommissær Siim Kallas overværede plenarmødet og måtte her lægge øre til en kritik fra ØSU, der kaldte Kommissionens overordnede mål om 60 procent reduktion af CO2-udslippet i 2050 for ”urealistisk”. På linje med Parlamentets udtalelse om emnet ønsker ØSU mere kortsigtede mål og initiativer.
Det skriver Dansk Transport & Logistik.
Udvalget var også skeptisk over for Kommissionens fortsatte planer om det såkaldte ”modal shift” – altså bestræbelserne på at flytte mere gods fra vej til bane.
Rødt kort til cabotagedropEndelig måtte transportkommissæren notere sig, at udvalget ikke er indstillet på at støtte bestræbelserne på en liberalisering af cabotagekørslen med lastbiler, før der er gennemført en betydelig større harmonisering af de sociale og økonomiske forhold i branchen.
- Vi er meget tilfredse med, at ØSU på disse områder har sat bremsen i og dermed støtter flere europæiske vognmandsorganisationer, der har den samme holdning, udtaler DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen fra Bruxelles.
- ØSU lever som rådgivende udvalg ofte en lidt overset tilværelse, og det er da også korrekt, at hverken Kommissionen eller Parlamentet eller Rådet er forpligtet til at tage ØSU’s holdninger i betragtning. Men når ØSU udtaler sig om sociale og økonomiske forhold, bør Europa-Parlamentet og medlemslandene lytte til indstillingerne fra ØSU, som trods alt repræsenterer dem, der arbejder i og med transport, siger Søren Hyldstrup Larsen.
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (ØSU) er en rådgivende forsamling, der repræsenterer forskellige samfundsgruppers interesser på EU-plan, herunder fagforeninger og arbejdsgivere.