Vognmands-ros og -ris til ændringsforslag til godskørselsloven
DTL har afgivet høringssvar til forslaget om ændringer godskørselsloven til Trafikstyrelsen.
- Overordnet set er DTL generelt positivt indstillet over for flere punkter i udkastet til lovforslag om ændring af godskørselsloven. Det gælder indførelsen af en universaltilladelse, udvidelse af gyldighedstiden for vognmandstilladelser fra fem til ti år, højere bøder for overtrædelser af loven og en opstramning af kontrollen med overholdelse af overenskomsten med mulighed for tvangsbøder,” udtaler chefjurist John Roy Vesterholm hos DTL.
Han er også meget tilfreds med, at kursuskravet og kapitalkravet fastholdes og forbliver uændret – en sag, der blev rejst af DTL og 3F over for den tidligere transportminister.
Vejtransportråd og OverenskomstnævnMen chefjuristen har også medbragt ris til ændringsforslagene.
- Vi ønsker for eksempel at bevare Vejtransportrådet som et lovfæstet råd ledet af ministeren selv, for det giver en god løbende dialog med branchen. Men det kræver selvfølgelig, at Vejtransportrådets rolle omdefineres, da det jo ikke i mange år har fungeret som klageorgan i konkrete sager. Derudover ønsker vi, at der nu nedsættes det nævn til en overenskomstmæssig vurdering i forbindelse med kontrollen med overholdelsen af overenskomsten, som er forudsætningen for, at vi kan komme videre med udmøntningen af de seneste overenskomster. Nævnet bør være offentligt finansieret, da overenskomsterne er nævnt i lovgivningen.
Varebiler og traktorerVesterholm peger også på de to forhold, der efter både DTLs og 3Fs opfattelse har afgørende betydning for den fortsatte konkurrenceevne i transporterhvervet: Varebiler under 3.500 kg., der kører godskørsel for fremmed regning og tilsvarende for traktorer, der kører gods for fremmed regning, bør omfattes af tilladelseskravet for at kunne drive vognmandsvirksomhed.