Bedre rammer for bus- og godskørsel
DI Transport har haft den nye lov om bus- og godskørsel til gennemgang.
Det nye lovforslag til ændring af lov om bus- og godskørsel indeholder en række administrative lettelser for erhvervet i forbindelse med ansøgning om tilladelser. Loven er lige nu til høring ved parterne.
Der forslås indført en universaltilladelse til national kørsel og til international kørsel i EU. Samtidig forlænges tilladelsernes gyldighed fra 5 til 10 år. Endvidere foreslår Trafikstyrelsen at bødeniveauet forhøjes.
- En effektiv bustransport og godstransport, der kan levere ydelser af høj kvalitet, er helt afgørende for, at vi kan være konkurrencedygtige og levere holdbar vækst. Derfor er det vigtigt, at reguleringen af branchen understøtter vores mål om høj mobilitet for personer og varer, siger DI Transports direktør Michael Svane. Det er positivt, at det arbejde med regelforenkling, vi har arbejdet med i gennem længere tid, er indarbejdet i lovforslaget.
Det gælder både de nye universaltilladelser til national og international transport og de længere gyldighedsperioder er administrative lettelser for erhvervslivet.
- Især godstransport er et international erhverv med stor konkurrence. Det er derfor helt afgørende, at vi sikrer, at danske transportvirksomheder ikke stilles dårligere end deres udenlandske konkurrenter. Det er derfor, at vi i DI Transport arbejder for, at reguleringen af branchen tager sit udgangspunkt i fælles EU-regler. Og vi vender os derfor klart i mod at indføre flere danske særregler i loven, siger Svane.
- Tilsvarende bør de sanktioner og bøder som følger af loven afspejle et fælles europæisk udgangspunkt, så vi ikke straffer danske transportvirksomheder og svækker vores konkurrenceevne.