23948sdkhjf

Container-fragten er i dødvande

Der er ingen tegn på en snarlig bedring af fragtraterne på transport med containerskibe fra Fjernøsten til henholdsvis Nordamerikas vestkyst og Nordeuropa.

Der er ingen tegn på en snarlig bedring af fragtraterne på transport med containerskibe fra Fjernøsten til henholdsvis Nordamerikas vestkyst og Nordeuropa.



Det skriver Alphaliner, der fortæller om overkapacitet på begge ruter, men også om forskellig adfærd fra rederiernes side på de to strækninger.

Ifølge Alphaliner er fire mindre spillere blevet tvunget ud af det transatlantiske marked, mens næsten alle resterende rederier har rationaliseret deres services. Det til trods ventes der at blive meldt om flere tab i fjerde kvartal, hvor en svag efterspørgsel vil fastholde presset på fragtraterne.

- En helt anden historie udspiller sig på Fjernøsten- Nordeuropa, hvor rederierne er låst fast i en destruktiv priskrig, og hvor kapacitetsnedskæringerne er begrænset til mindre loops. Selvom tabene på Fjernøsten-Nordeuropa ventes at være lige så store som på Stillehavet, er rederierne meget tilbageholdne med at trække overskudskapacitet ud, skriver Alphaliner.

At containerrederierne har trukket mere kapacitet ud af Fjernøsten til USA's vestkyst end på Fjernøsten til Nordeuropa skyldes ifølge Alphaliner delvist tilgangen af store skibe på Fjernøsten-Europa, som ikke kan beskæftiges andre steder, og som kan medvirke til at sænke rederiernes enhedsomkostninger.

Ifølge Alphaliner peger futureraterne for de første fire måneder af 2012 ikke mod nogen betydelig ratebedring på de to handelsruter.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079