23948sdkhjf

Minister slap billigt fra samråd om betalingsring

Transportminister Henrik Dam Kristensen måtte i går stå på mål for en stribe spørgsmål fra oppositionen om de udtrykte planer om en betalingsring om København.

Transportminister Henrik Dam Kristensen måtte i går stå på mål for en stribe spørgsmål fra oppositionen om de udtrykte planer om en betalingsring om København.



Og der var lagt i kakkelovnen fra modstandernes side med hele ni samrådsspørgsmål til besvarelse. Men han slap billigt fra det, da mødelokalet blev overtaget af Finansudvalget, efter at man kun havde nået de første tre samrådsspørgsmål.

Kristian Pihl Lorentzen (V) ønskede at kende den geografiske placering af ringen og hvem, der så rammes af betalingsringen. Han var også varm på at få at vide, hvad ringen betyder for omkostningerne for detailhandelen og dermed konsekvenserne for prisniveauet for forbrugsvarer.

Leif Mikkelsen (LA) ønskede mere overordnet at vide, om betalingsringen omkring København overhovedet vil fremme mobilitet, erhvervsudvikling og jobskabelse i hovedstadsområdet.

Transportminister Henrik Dam Kristensen erkendte på samrådet, at varerne bliver dyrere, men kunne ikke sige hvor meget. Han lagde dog meget vægt på en dialog med alle parter – herunder med erhvervslivets organisationer, da han ikke ønsker at gøre det umuligt at drive erhvervsvirksomhed.

Ministeren ville desuden gerne drøfte muligheden for en havnetunnel og finansieringen af denne. Med hensyn til betalingsringens placering og de nærmere detaljer oplyste ministeren, at dette først kan lægges fast efter nærmere analyser og den dialog, som nu bliver sat i gang.

DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm, der overværede samrådet, er ikke synderligt overrasket over udfaldet og regeringens holdning. Han hilser ministerens vilje til en dialog velkommen, men han advarer fortsat mod tankerne om betalingsringen:

- Set fra godstransporterhvervet er forslaget helt skævt. Varer og gods – eller affald – kan ikke tage S-toget, metroen, bussen eller cyklen. Og regningen, den lander hos byens erhvervsliv og borgere. Hvis trængslen lettes på grund af færre personbiler, kan det have en positiv effekt for godstransporten, men dels øges trængslen rundt om betalingsringen, dels viser erfaringerne – for eksempel med trængslen i Londons betalingsring – at den inden for få år vender tilbage til niveauet fra før, betalingsringen blev indført. Og de administrative omkostninger er enorme for at få dette til at fungere.

Ove Holm mener, at regeringen glemmer noget, når talen falder på godstransport.

- Kollektiv trafik, som regeringen er så glade for, er faktisk udtrykt i godstransport af varer. Transportvirksomhederne gør selv alt for at undgå tomkørsel og kørsel i trængselsperioder, for ellers driver de en dårlig forretning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063