23948sdkhjf

DTL: Lad os så få den havnetunnel!

ATP’s appetit på infrastrukturinvesteringer bør benyttes til at få realiseret det udbredte ønske om en havnetunnel, der forbinder Amager med Lyngby-motorvejen.

ATP’s appetit på infrastrukturinvesteringer bør benyttes til at få realiseret det udbredte ønske om en havnetunnel, der forbinder Amager med Lyngby-motorvejen.



Det mener vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik. Udmeldingen kommer i kølvandet på ATPs nylige erklærning i medierne om pensionskassens interesse i finansiering af betalingsmotorveje og anden ny transportinfrastruktur – mod retten til at opkræve vejafgift.

Her ser DTL i lighed med en række andre aktører, gerne at det først projekt bliver brugerbetalt havnetunnel som en ny ringvej øst om København.

DTLs administrerende direktør Erik Østergaard kan fuldt ud tilslutte sig tanker om, at en havnetunnel finansieres som et OPP projekt og gerne med ATP eller andre pensionskasser som den private partner.

- Både under og efter valgkampen har spørgsmålet om en betalingsring omkring København været genstand for en heftig politisk debat både mellem Københavns Kommune og omegnskommunerne og mellem de politiske partier i Folketinget. Det er en debat, der konstant giver kamp til stregen fra både modstandere og tilhængere, og diskussionen kan stå på i årevis samtidig med, at de praktiske problemer og følgerne af en betalingsring er ganske betydelige og ikke vil bidrage til at forbedre den mobilitet, som vi har så hårdt brug for, siger Erik Østergaard.

OOP frem for betalingsring

Han mener, at der nu med tankerne om en OPP-finansieret havnetunnel er klart flere perspektiver i at få løst de trængselsmæssige problemer i København.

- En havnetunnel fra Nordhavn og til Sjællandsbroen – hvad enten det skal ske gennem Københavns havn eller via Amager vil binde hele ringvejssystemet omkring København sammen og fjerne en stor del af den transittrafik, der i dag kører gennem København, ligesom en havnetunnel vil aflaste Ring 3. Jeg har noteret mig, at der både fra overborgmesteren og en række ledende politiske ordførere er fælles fodslag om at få gjort noget ved netop denne infrastrukturløsning, der i øvrigt ligger rigtig godt i tråd med det, som infrastrukturkommissionen konkluderede i sin tid som et af de vigtigste elementer til at løse trængselsproblemer i Københavnsområdet, siger Erik Østergaard og slutter:

- Bygger man en Østlig Ringvej om København i form af en havnetunnel vil den løse hovedparten af Københavns trængselsproblemer, og så er der hverken behov for betalingsringe eller betalingsmotorveje på indfaldsvejene.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063