Nye Euro5-kræfter
Præsentation: Iveco Daily kommer nu med nyt og mere miljøvenligt motorprogram samt en række andre forbedringer.
Af Lars Lassen
TORINO – Iveco Daily har i flere år været tilgængelig i en EEV-version, der udgør de hidtil skrappeste emissionskrav. Men nu sikrer en opgraderet og kraftfuld motorserie, at alle Iveco Daily lever op til Euro5-standarden, samtidig med det fortsat er muligt at få EEV-versionen.
Iveco Daily har altid udmærket sig ved kraftfulde dieselmotorer – specielt efter introduktionen af commonrail teknologien – der matchede den italienske varebils ry som en robust slider.
Derfor er der naturligvis også rigeligt med kræfter i de nye Daily-diesler i form af motorer fra Fiats motordivision FPT Industrial.
205 hkEn ny 4-cylindret 3-liters diesel med twin turbo og intercooler yder 205 hk og et drejningsmoment på 470 Newtonmeter. Dermed kan Daily igen leveres med den kraftigste motor i van-segmentet.
3-liters motoren findes også i to mindre varianter, der lever op til EEV-standarden – en 170 hk og 400 Nm version med variabel turbo, samt en på 146 hk og 350 Nm.
En mindre hidsig, men stadig ganske muskuløs 2.3 liters dieselmotor med variabel turbo geometri og Fiats roste Multijet II indsprøjtningsteknologi yder 146 hk og 350 Newtonmeter. 2.3 liters motoren leveres i kombination med en 6-trins gearkasse.
En ny EEV-version af 3-liters motoren, der yder 146 hk og 370 Nm, med variabel turbo geometri udleder ifølge Iveco væsentligt færre partikler end kravene i EEV-standarden.
Alle nye motorer anvender EGR-teknologi, kombineret med en katalysator og et dieselpartikelfilter.
Iveco lover også bedre brændstoføkonomi med de nye motorer.
DieseløkonomiUd over bedre motorteknologi, så hjælper en Stop- & Start-funktion og en gearskifte-indikator på instrumentbrættet chaufføren med at spare brændstof.
Samlet lover Iveco brændstofbesparelser på op til 10 procent i forhold til den nuværende variant.
Daily kan fortsat leveres i en Agile-version med automatiseret gearskifte.
Ny frontUdvendigt ligner Daily næsten sig selv med en opgraderet front, der præges af et stort alu-farvet panel over den nye kølergrill – der er matchet til kølebehovet på de ny motorer og nye forlygter (Iveco har nu gjort kørelys til standard på Daily) samt nye tågeforlygter med svinge-funktion (op til 40 km/t) i en redesignet kofanger.
Førerkomforten har også fået et løft i kabinen, der har gennemgået en række forbedringer. Rattet er nu justerbart og førersædets justeringsmuligheder er udvidet for både sæde og ryglæn, så det nu er lettere at finde en optimal kørestilling.
Det er også blevet lettere for føreren at bevæge sig på tværs af førerkabinen, fordi den centermonterede gearskiftekonsol er flyttet, så det er lettere at komme forbi.
Iveco har også justeret indretningen af kabinen, når det gælder opbevaringsrum, herunder en hattehylde over forruden, samt indførelsen af et opbevaringsrum under det topersoners passagersæde. Ryglænet i midten kan leveres i en udgave, der kan klappes ned, med bord-plads til en madpakke og termoflasken, eller en bærbar PC. Ryglænet rummer også et clips-board til dokumenter, der kan sættes fast på rattet,
Nøglesystemet er også opgraderet, så der nu er 10.000 nøglekombination, hvilket forbedrer tyverisikringen af såvel køretøj som indhold.
Øget sikkerhedESP-systemet er samtidig opgraderet til nyeste generation ESP9 med aktiv last kontrol, roll movement intervention og forbedret ROM (Roll Over Mitigation). Systemet tager også hensyn til, om der er last på en eventuel trækkrog, hvilket gør det langt lettere at få styr på en trailer, der er kommet i selvsving efter en undvigemanøvre.
Iveco tilbyder Daily med den trådløse Blue&Me-teknolgi, der tillader integration med mobiltelefon, samt Blue&Me Fleet, der er en flådestyringsløsning, som er udviklet i samarbejde med Quallcom.
Daily kan også leveres med en TomTom Go Live 1000 Navigator.
Iveco Daily kan i den nyeste udgave leveres i mere end 7000 varianter. På kassevognene findes otte forskellige lastevolumener fra syv til 17,2 kubikmeter
Italiensk sejtrækEn kort køretur ved foden af de italienske alper viste, at den nye motorserie er endnu mere smidig end i forgængerne. Selv ved stejle stigninger med hårnålesving var det sjældent nødvendigt, at geare ned til tredje gear.
Der var også rigeligt kraftoverskud til kvik acceleration – herunder også ved motorvejshastigheder.
Helhedsindtrykket af den opgraderes Daily var klart positivt. Iveco har givet den lille store slider et tiltrængt løft.
Transport-Tidende glæder sig i hvert fald til at teste den nye Daily grundigt under danske forhold.
ll@transporttidende.com