ATL-arbejdsgivere skal betale for fornyelse af førerkort
Opmand har i en faglig voldgift afgjort, at arbejdsgiverne på ATL-området også skal betale for fornyelse af førerkort til den digitale tachograf.
Dermed fastslår opmanden, at begrebet ”erhvervelse” i et protokollat fra 2005 både skal forstås som nyerhvervelse og generhvervelse, oplyser ATL.
Opmanden giver indledningsvist DI medhold i, at førerkortet som udgangspunkt skal betales af medarbejderen, hvilket fremgår af Arbejdsrettens dom af 2. september 2010, der bl.a. angår betaling for et uddannelsesbevis. Desuden giver opmanden DI medhold i, at protokollatet fra 2005 umiddelbart kun angår omkostningerne til den første erhvervelse af førerkortet.
Opmanden lægger dog vægt på, at protokollatet om førerkort fra 2005 var et fælles protokollat, der skulle gælde for alle HTS-A’s medlemsforeninger (herunder også ATL). Så da man i 2007 under forhandlinger på busområdet (AKT) lavede et protokollat, hvor man i slutbemærkningen ændrede ordlyden til ”erhvervelse af førerkort/fornyelse af førerkort” i stedet for blot ”erhvervelse af førerkort” og i overskriften skrev ”Anskaffelse/fornyelse af førerkort”, opfatter Opmanden blot dette som en præcisering af teksten, der gælder for alle de relevante overenskomstområder, da tilføjelserne ikke fremstår som en forhandlet ændring.
Protokollatet fra 2007 medfører derfor, at ATL bliver forpligtet af denne tekst, og det betyder altså, at arbejdsgivere på ATL-området også skal betale for fornyelse af førerkort til den digitale tachograf.