23948sdkhjf

Miljøzone bør omfatte person- og varebiler

Miljøzonen i København skuffer, fordi partikelforureningen stadig er alt for høj.

Miljøzonen i København skuffer, fordi partikelforureningen stadig er alt for høj.



Det røde kort til ældre lastvogne uden partikelfilter har ikke haft den forventede gavnlige effekt på luftkvaliteten i miljøzonen i København. Selv om der kræves partikelfilter på alle lastbiler med Euro3-motorer eller ældre emmisionsstandarder, for at måtte køre ind i miljøzonen i København, så er der stadig 29 steder i København, hvor luftforureningen er for høj.

De skærpede krav til lastbilerne har ganske vist mindsket indholdet af både NOx’er og partikler i luften i hovedstaden. Men ikke nok til at forureningen er under EUs standarder - især ikke, når det gælder de giftige kvælstofoxider (NO2/NOx). Det skriver ing.dk.

Derfor anbefaler flere forskere, at der indføres miljøzoner efter tysk forbillede, hvor også lette køretøjer - både benzin og dieseldrevne - skal opfylde særlige emmissionsstandarder.

- De danske miljøzoner er ret effektive over for de tunge køretøjer. Men de udgør kun en lille del af trafikken. Derfor reducerer de ikke den samlede forurening ret mange procent, siger seniorforsker Steen Solvang Jensen fra National Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Kun halvanden procent

Hvor busser og lastvogne har mindsket deres partikeludledning med hele 60 procent siden miljøzonen trådte i kraft, så batter det populært sagt som en skrædder et vist sted.

For målt i forhold til den samlede partikelforurening - herunder fra kilder, der ikke har relation til trafikken - så er effekten kun omkring 1,5 procent færre sundhedsskadelige partikler i den københavnske luft.

Dieseldrevne varevogne tegner sig nu for omkring en fjerdedel af partikelforureningen i miljøzonen. Da nyere varebiler med Euro4 og nu Euro5 motorer - som tilsvarende nye lastvogne - kun udleder relativt få partikler (målt i vægt), så er det de ældre dieseldrevne varebiler - og personbiler - ifølge forskerne et oplagt mål for en stramning.

- Hvis vi vil reducere luftforureningen mest muligt, er det mest effektivt at gå teknologivejen og skærpe miljøzonerne som i Tyskland, siger Steen Solvang Jensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093