Drøje hug til Bondams cykelgade
Kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslev (V) mener forhenværende miljø- og teknikborgmester Claus Bondams cykelgade blev opfundet i et elfensbentårn.
Der er ikke politisk flertal i Københavns Borgerrepræsentation for at genåbne Nørrebrogade for bilerne, selv om butiksdøden fortsat plager den gamle hovedfærdselsåre over Nørrebro og ind til hovedstadens centrum.
Det erkender kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslev (V) med beklagelse, samtidig med hun retter en skarp kritik af Københavns Kommunes lukning af Nørrebrogade, i morgenavisen Jyllands-Posten.
- Det er en skandale, at vi som kommune behandler de erhvervsdrivende sådan. Cykelgaden på Nørrebro er en elfenbenstårns-beslutning, hvor de ansvarlige politikere ikke har forholdt sig til virkeligheden. Nemlig, at det her rammer de erhvervsdrivende hårdt og direkte, siger hun og påpeger, at det ikke skortede på advarsler fra blandt andet detailhandlen i området.
Butikkernes omsætning er faldet markant og flere har måttet kaste håndklædet i ringen. Ni butikker på Nørrebrogade står i dag tomme, mens yderligere tre er i gang med et ophørsudsalg. Dermed blev de dystre spådomme om resultaterne af cykelgaden - der havde sin fremmeste fortaler i daværende miljø- og teknikborgmester Claus Bondam (R) - til virkelighed.
Claus Bondam ønskede i lighed med blandt andet den daværende overborgmester Ritt Bjerregaard (S) at fremme cyklismen i forhold til biltrafikken. Dels for at polere Københavns klima-glorie op til CPO15-topmødet og dels for at mindske luftforureningen i byen.
Ikke flere cykelgaderPia Allerslev vurderer, at de folkevalgte politikere i Borgerrepræsentationen, har taget ved lære af projektets uheldige effekter og at der derfor ikke kommer flere cykelgader i København.
- Dengang talte man endda om, at flere af "brogaderne" skulle lukkes, men den snak er heldigvis forstummet, siger kultur- og fritidsborgmesteren.
Hun erkender, at der dog fortsat er behov for at mindske biltrafikken på en række gader i København. Her nævner hun Gammel Kongevej på Frederiksberg, hvor en høj brolagt ”midterrabat” sammen med en række chikaner har mindsket fremkommeligheden, hvilket har mindsket transittrafikken markant, som en positiv løsning.