Nye Scandlines-færger på skinner
Scandlines to nye superfærger, der skal indsættes på ruten Gedser-Rostock, kører på skinner på værftet i Stralsund.
Arbejdet med Scandlines' nye superfærger "M/S Berlin" og "M/S Copenhagen" på P+S-værftet i den nordtyske havneby Stralsund skrider planmæssigt frem, og det samme gør anlægsarbejderne i både Gedser og Rostock.
De to nye færger følger – ifølge Scandlines - tidsplanen til punkt og prikke og sættes i drift på ruten Gedser-Rostock til foråret 2012.
- Den styrkede Gedser-Rostock forbindelse vil spille en afgørende rolle i realiseringen af en effektiv, logistisk østkorridor gennem EU og videre ud i verden. Det glæder mig, at EU har udnævnt linjen til "Motorway of the Sea", hvilket i allerhøjeste grad legitimerer vort bidrag til trafikken mellem Skandinavien og Tyskland, siger Bengt Pihl, CEO i Scandlines.
Scandlines tro på fremtiden for færgedriften mellem Danmark og Tyskland og ikke mindst troen på behovet for en østlige korridor mellem Skandinavien og Danmark får rederiet til at investere godt 1,7 milliarder kroner. En central del af oprustningen er de to nye superfærger "M/S Berlin" og "M/S Copenhagen" samt havneudvidelserne i Gedser og Rostock. Og begge dele skrider planmæssigt frem.
Færgen "M/S Berlin" leveres efter planen fra værftet i Stralsund til marts 2012. Kort tid derefter skal fartøjet døbes, og de nødvendige besætnings- og sikkerhedsøvelser skal gennemføres. Ifølge tidsplanen sættes "M/S Berlin" i drift i slutningen af marts 2012, og alt tyder på, at denne tidsplan vil blive overholdt.
"M/S Copenhagen" leveres fra værftet i maj 2012 og sættes ifølge tidsplanen i drift selvsamme måned.
De to nye superfærger har plads til markant flere passagerer og køretøjer. Passagerkapaciteten forøges til 1.500 mod de nuværende 1.000, og færgerne har plads til 480 personbiler eller 96 lastbiler. Det er dog ikke kun rejsende, der får glæde af den flydende bro, der forener Danmark og Tyskland. Færgernes lavere brændstofforbrug bliver også en gevinst for miljøet.