Politikere vil have modulvogntog over grænserne
Europa-Parlamentets magtfulde udvalg for Industri, Forskning og Energi, hvor Jens Rohde (V) og Bendt Bendtsen (K) er medlemmer, har udtrykt støtte til mere udbredt anvendelse af modulvogntog.
Udvalget siger i sin indstilling, at der er behov for mere udbredt anvendelse af modulvogntog, og at disse er en bæredygtig løsning, der bidrager til en større energieffektivitet i forbindelse med vejtransport.
Udvalget anerkender endvidere, at landenes divergerende bestemmelser om modulvogntog er en hindring for øget anvendelse af denne vejtransportform ved grænseoverskridende transport og opfordrer Kommissionen til at undersøge ”hvilke divergerende bestemmelser, der let kan harmoniseres, og hvordan det kan sikres, at modulvogntog udgør en større del af den grænseoverskridende transport….”.
Den vedtagne tekst blev foreslået af blandt andre Bendt Bendtsen og svenske Gunnar Hökmark (Moderaterne) i forbindelse med en debat om Kommissionens Hvidbog om transport.
- Danmark og Sverige er blandt de lande, der har gode erfaringer med modulvogntog, men de snævre bestemmelser i EU-regi hindrer denne transportform i at udbredes. Parlamentet har tidligere - og vil forhåbentlig fortsætte - med at lægge et stort pres på Kommissionen, der tilsyneladende er under stærk påvirkning af jernbaneindustrien. Om landene vil indføre modulvogntog, må være op til dem selv at bestemme, det skal ikke dikteres fra EU, og den holdning håber jeg, regeringen vil fremføre under det danske EU-formandskab, siger Bendt Bendtsen.
Udvalget støttede i den sammenhæng også, at transport i EU er ikke et spørgsmål om den ene form frem for den anden, men et spørgsmål om at udnytte hver transportforms stærke sider og hjælpe dem til at samarbejde gennem terminaler, omladningssystemer, ITS mv.
Vigtigt initiativ for erhvervet- Det er utroligt vigtigt, at Parlamentets erhvervspolitikere anerkender den betydning vejtransport har for at holde EUs økonomi i gang og i særdeleshed, at større lastbiler giver effektivitetsfordele for alle parter: vognmænd, transportkøbere, forbrugerne, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen, der roser det danske initiativ.
- Modulvogntog – og vægt og dimensioner generelt – behandles desværre fortsat i Kommissionen som noget farligt noget. Viljen til at ville bidrage til at modernisere hele vejtransporterhvervet er manglende, særligt på det politiske niveau i Kommissionen – og især, når der også er så meget fokus på reduktion af drivhusgasserne. I den situation er det utroligt vigtigt for DTL og vores medlemmer, at parlamentarikerne er rede til at sende et andet signal.
Resultatet skal nu forelægges Parlamentets Transportudvalg, som skal forberede det endelige dokument, der skal forelægges Parlamentets plenarforsamling bestående af 736 medlemmer.