23948sdkhjf

Cabotage-kørsel vokser i Danmark

De seneste tal fra Danmarks Statistik og Eurostat viser, at cabotagekørslen – dvs. udenlandske lastbilers indenrigskørsel i Danmark – er i kraftig vækst.

De seneste tal fra Danmarks Statistik og Eurostat viser, at cabotagekørslen – dvs. udenlandske lastbilers indenrigskørsel i Danmark – er i kraftig vækst.



Udenlandske lastbilers udførelse af cabotage voksede fra 310 mio. tonkm. i 2009 til over 400 mio. tonkm. i 2010. Det svarer til en vækst på over 30 pct. Til sammenligning ligger de danske lastbilers cabotagekørsel i de andre europæiske lande på et lavere niveau og med en mindre vækstrate med 260 mio. tonkm. i 2009 og 310 mio. km. i 2010.

Cabotagekørslens andel af det samlede danske nationale transportarbejde er nu tæt på at udgøre 4 pct. mod lidt over 3 pct. i 2009, og underskuddet i de danske vognmænds cabotagekørsel i udlandet sammenholdt med udenlandske vognmænds cabotagekørsel i Danmark er vokset fra 50 mio. tonkm. i 2009 til 90 mio. tonkm. i 2010.

- I forhold til Danmarks begrænsede geografiske størrelse sammenholdt med nabolandene – f.eks. Tyskland og Sverige – burde man forvente et markant dansk overskud i ”cabotage-balancen”, så tallene bekymrer os, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard i en udtalelse til statistikken.

Især de polske vognmænd har haft fremgang det seneste år, idet deres cabotagekørsel i Danmark har antaget et omfang på over 75 mio. tonkm i 2010. Men som noget nyt er også de estiske og slovakiske vognmænd kommet med i statistikken med et transportarbejde på hhv. 3 mio. tonkm og 24 mio. tonkm. Også de lettiske vognmænd har oplevet vækst og fordoblet deres transportarbejde ved cabotagekørsel i Danmark til 12 mio. tonkm. i 2010.

Med et transportarbejde på i omegnen af 255 mio. tonkm. i 2010 er det dog fortsat de tyske vognmænd, som dominerer cabotagekørslen i Danmark, oplyser DTL.

- Det står klart, at danske vognmænd har sværere og sværere ved at konkurrere – også på vores hjemmemarked. Vi må på det kraftigste opfordre regeringen til at tage udviklingen alvorligt. Vi bliver særligt bekymrede, når EUs transportkommissær Siim Kallas ved flere lejligheder har udtrykt ønske om helt at afskaffe cabotagereglerne fra 2014. For dermed gives der helt los for udenlandske lastbilers indenrigskørsel i andre lande. Konkurrencesituationen er ikke til det, og vi frygter en situation med social dumping og tab af danske arbejdspladser.

DTL-direktøren har dog fra partierne bag den nye regering før valget noteret sig en betydelig opmærksom omkring problemet og tror også på, at regeringen har vilje til at handle

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063