Modulvogntogskritik afslører afgrundsdyb uvidenhed
Tysk vognmandsorganisation kræver objektivitet og saglig modulvogntogsdebat.
Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Enstorgung (BGL) er træt af den usaglige kritik, der vælter ned over de tyske planer om at gennemføre et tysk forsøg med ”modulvogntog-light”.
BGL kritiserer skarpt en række af 'selvudnævnte trafikeksperter' og 'jernbanevenner', der blandt andet insisterer på at beskrive de tyske modulvogntog som tunge, selv om de - i modsætning til danske og svenske modulvogntog, der har en tilladt totalvægt på op til 60 tons - kun har en totalvægt på 44 tons. Der er nøjagtigt den samme vægtgrænse, der gælder for standardvogntog i Tyskland.
BGL understreger også, at de tyske modulvogntog er lige så brede og høje som almindelige lastvognstog. Den eneste forskel er længden på 25 meter imod 18,75 meter.
Da modulvogntogene fordeler den samme totalvægt på flere aksler, så vil de være mindre belastende for både veje og broer, lyder argumentet fra BGL, der også tvivler på at de 25 meter lange vogntog bliver et problem i rundkørsler. Vognmandsorganisationen påpeger her, at det netop er for at afklare den type spørgsmål, at der bør gennemføres feltforsøg.
Den tyske forbundsregering planlægger at gennemføre et forsøg med modulvogntog, hvor der i lighed med Danmark, udpeges en positivliste over vejstrækninger, hvor de lange vogntog må køre.
Ifølge BGL kræver det en samfundsmæssig konsensus, hvis de enorme udfordringer med voksende godstrafik i Tyskland skal overvindes. Et bæredygtigt transportsystem forudsætter, at alle funktioner er optimeret i henhold til deres specifikke styrker og indbyrdes forbundne, lyder det fra BGL.
- For vejtransporten kræver det mere fleksible vogntogs-dimensioner tilpasset moderne lasteenheder, som containere og veksellad. Det vil ikke bare styrke vejgodstransportens konkurrenceevne. Det vil også gøre både godstog og flodpramme mere konkurrencedygtige, fordi det bliver lettere at foretage de modale skift, der skal til, hvis de forskellige indenlands godstransportformere skal arbejdet tættere sammen til gavn for både trængsel og miljø.