Dyreste maut-sats til Euro6?
Det lyder skørt, men det kan blive virkelighed.
Den tyske lovgivning er lige nu indrettet på en sådan måde, at en Euro6-lastbil risikerer at skulle betale højeste mautsats- ligesom Euro1 og Euro2-lastbiler.
Den nye Euro6-norm bliver først gældende fra 2014, men inden længe vil de første producenter – Mercedes-Benz og Scania – have de første Euro6-versioner klar til deres kunder.
Mens branchen med spænding venter på maut-priserne for Euro6, er bekendtgørelsen faktisk formuleret sådan, at ”køretøjer med EEV Klasse 1 og Klasse S5 (Euro 5)” placeres i kategori A. Køretøjer, som derimod ikke passer ind i denne eller en af de andre beskrevne kategorier, skal til gengæld indplaceres i kategori D, som er den dyreste mautsats.
I bekendtgørelsen findes der ikke noget om Euro6 og derfor gisner branchen, om de nye lastbiler ender i Kategori D – eller om der skal betales samme mautafgift som en Euro5-lastbil i Kategori A.