Regummierede dæk bliver mangelvare
Lavt lastbilsalg i kriseårene kan nu mærkes i dækbranchen.
Under lavkonjunkturen faldt salget af nye dæk, samtidig med at efterspørgslen steg efter prisgunstige løsninger. Det har ført til knaphed på karkasser, så formentlig vil langt færre regummierede dæk være tilgængelige i efteråret.
Ved at sætte nye slidbaner på en eksisterende karkasse kan man ofte opnå en ydeevne, der er sammenlignelig med et nyt dæks, men til en lavere pris. Derfor har regummierede dæk opnået en betydelig popularitet i transportbranchen – som ifølge Lars Skov-Andersen, salgschef hos Euromaster, bestemt ikke er blevet mindre under lavkonjunkturen.
Han oplever dog, at det sædvanlige flow i transportbranchens fødekæde til regummiering nærmest er gået i stå på det seneste.
– Nye lastbiler sælges med nye dæk, som senere kan regummieres. Under lavkonjunkturen blev der solgt færre lastbiler, imens efterspørgslen efter regummierede dæk steg. Samtidig blev der efterspurgt nye dæk til billigst mulig pris og dermed også af betydelig lavere kvalitet, hvor karkassen simpelthen er for ringe til at kunne genbruges. Fødekæden er i høj grad påvirket af denne udvikling, og vi har brug for igen at få skabt balance mellem udbud og efterspørgsel og i forholdet mellem nye og regummierede dæk, siger Skov-Andersen.
SelvforsynendeThomas Signoret, marketingchef for Pneu Laurent, der er blandt de førende fabrikanter af regummierede dæk, anbefaler vognmændene at være selvforsynende med karkasser.
– Mange prøvede under lavkonjunkturen at spare penge ved at købe discountdæk, som siden er blevet kørt helt ned til metallet. De fleste af disse er helt uegnede til regummiering, og derfor bliver det i de kommende måneder svært at imødekomme efterspørgslen.
Signoret mener dog, at der er lys forude, når karkasserne fra 2010 begynder at blive afmonteret og derfor kan anvendes til regummiering.
- For mange er det dog for sent at opbygge et lager af regummierede dæk i denne sæson, og derfor opfordrer vi firmaer med brugbare karkasser til at få dem regummieret i stedet for at sælge dem. Det er sund fornuft, mener han.
Manglen på brugte karkasser kan ifølge Lars Skov-Andersen fra Euromaster skabe mangel på regummierede dæk herhjemme i løbet af efteråret. Heldigvis er der imidlertid masser af nye kvalitetsdæk på markedet, som giver mulighed for senere regummiering.
Salgschefen anbefaler som udgangspunkt altid nye kvalitetsdæk på forakslerne, således at man senere enten kan sælge karkasserne eller anvende dem på de øvrige aksler.