FDL: Tilbage til stenalderen
Satsning på kollektiv trafik er en håbløs satsning, mener Frie Danske Lastbilvognmænd.
- Hvis regeringen og den røde blok virkeligt fastholder, at to ud af tre kroner ved fremtidige trafikinvesteringer skal gå til den kollektive trafik, mens kun en krone skal gå til vejbyggeri, risikerer den individuelle trafik at blive bombet tilbage til stenalderen. Det er lige præcis det, FDL gentagne gange har advaret mod, for trods de store investeringer i vejnettet, er der stadigt alt for meget kø-kørsel rundt omkring i Danmark, skriver Preben Skjøth fra FDL i en kommentar.
- Man behøver ikke at være trafikforsker eller miljøekspert for at kunne regne ud, at satsningen på den kollektive trafik er et håbløst projekt, som vil koste skatteyderne rigtigt, rigtigt mange milliarder kr. Penge, som den røde regering ikke har finansiering til, men under dække af at det er nødvendigt for miljøet, knalder man ekstra skatter og afgifter over på den individuelle trafik, herunder de lastbiler, som dagligt sørger for, at også den røde bloks miljø-fanatikere kan få friske varer i butikkerne, fortsætter Skjøth, der mener, at politikerne glemmer de seriøst arbejdende og hårdt pressede, danske vognmænd.
FDL mener, at det er ”naivt, hvis den røde blok virkeligt tror, det nye tiltag kan løse de stigende problemer med fremkommeligheden.”
- Det er endnu mere naivt, hvis nogen tror, den ny regering via skjulte skatter kan true danskerne til at anvende kollektiv trafik. Lige så tåbeligt er det at tro, at jernbanerne kan klare ret meget mere gods. Uanset, hvor mange betalingsringe, de røde vil indføre, kan man ikke undvære lastbilerne – og hvorfor så dog bombe os tilbage til tiden, hvor der blev brugt hestevogne og trehjulede budcykler? smælder Skjøth.
- Desværre har de røde fået for stor støtte fra de radikale, hvis kurs aldrig har været særligt erhvervsvenlig, og med Martin Lidegaard som den ny klimaminister har de radikale fået øget indflydelse på trafikken. Martin Lidegaard har som formand for tænketanken Concito leveret noget, der i meget betænkelig grad ligner et stykke socialistisk bestillingsarbejde til Helle Thorning. Ikke mindst udspillet med hovedvægt på at foreslå indførelse af en ekstra kilometerafgift på lastbiler. Resultatet blev en ministerpost, mener Preben Skjøth.
Han mener, at en ekstra afgift blot vil øge danske vognmænds omkostningsniveau, og øger risikoen for endnu flere udenlandske vognmænd.
- Politikerne er åbenbart bedøvende ligeglade med, hvor mange danske arbejdspladser de nye miljøtiltag koster, siger Skjøth og kritiserer i samme åndedrag 3F’s passivitet og politikernes endrægtighed i forhold til øget kontrol på vejene.