Mangel på chauffører
Speditører og handelsselskaber slår alarm i Nordtyskland.
Der er ikke nok lastbilchauffører, og derfor har flere virksomheder set sig nødsaget til at lade en del af deres lastbilflåde stå uvirksom derhjemme.
- Vi kan ikke skaffe nok chauffører, siger Andreas Jedamzik, Pro LKW, til dpa. De gode chauffører er i job, og de andre kører enten lastbilen eller varerne i smadder.
For at dække behovet skulle der uddannes 25.000 chauffører årligt, men det faktiske tal er omkring 2500 – blandt andet fordi kravene er for skrappe og der er for få uddannelsespladser.
Problemet vil vokse i de kommende år, siger Jedamzik, fordi transportmængderne øges. Brugen af udenlandske chauffører er ikke en løsning, da mange ikke er kvalificerede eller fordi arbejdsbetingelserne er bedre i deres hjemlande.
Et andet problem er chaufførens image.
- Mange betragter chaufføren som en slags hjælpearbejder og ofte bliver de ikke modtaget særlig venligt, siger Jedamzik, som til daglig har ansvaret for lastbilflåden ved en stor trælasthandel.
Med en overenskomstmæssig tysk løn på 9,61 euro i timen – eller 1800 euro om måneden – svarende til 13.500 kr. - lokker lønnen heller ikke.
- Vi vil gerne ændre denne situation sammen med chaufførerne, men hvis lønnen skal op, skal fragtpriserne også op, siger Andreas Jedamzik. Transport er for billigt i Tyskland – også sammenlignet med andre lande.